Manuscript Summary:This undecorated paper volume from the library of the Carthusian Monastery of Basel contains theological Disputationes or Quaestiones by Johannes Heynlin de Lapide. These discussions, which, according to a note on folio 1r, took place in Paris in the presence and at the instigation of Heynlin, were copied by different hands, including that of Heynlin himself.(mue)
Standard description: Aus: HAN, Verbundkatalog Handschriften - Archive - Nachlässe, 2018.
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Online Since: 12/14/2018
Basel, Universitätsbibliothek, A VI 12
Paper · 231 ff. · 29.5 x 21 cm · 3rd quarter of the 15th century
Johannes Heynlin: Disputationes
How to quote:
Basel, Universitätsbibliothek, A VI 12, f. 38v – Johannes Heynlin: Disputationes (https://www.e-codices.ch/en/list/one/ubb/A-VI-0012)
Decoration: Keinerlei Rubrizierungen oder Schmuckelemente.
Binding: Holzdeckel mit gepresstem Pergamentüberzug, 15. Jahrhundert. Streicheisenlinien, verschiedene Roll- und Einzelstempel. Zwei Lederschliessen, davon eine abgebrochen. Rückentitel von Siebers Hand. Beide Deckel sind innen mit unbeschriebenem Papier überzogen.
Main language: Lateinisch
Contents:
1rTitel, Besitzeintrag und ConspectusTi. Theologie questiones d. Joannis de Lapide. [Signatur] H xxi. Liber fratrum Carthusiensium domus beate Margarete in Basilea minori proveniens illis a confratre suo d. Joanne de Lapide sacre theologie professore. In quo continentur varie questiones theologice et expectatorie sub et ab eodem doctore Parhisius disputate rare quidem sed notatum non indigne.
4r-11rJohannes Heynlin: Erste DisputationUtrum in divinis personales proprietates relative sint trium personarum realiter distinctive. Arguitur quod non …–…
hec paua correctioni vestre submitto. 7r-7v leer.
13r-18rJohannes Heynlin: Zweite DisputationQuestio theologicalis pro sorbonica fratris Michaelis Goleferdi ordinis predicatorum. Utrum divinis personis missio competat temporalis. …–…
Et hec sunt honoratissime mi domine prior pater et protector observantissime que ad vestras raciones validissimas atque questiones difficillimas pocius suadendo quam respondendo dicere potui utique dicta sunt sub vestra benigna et dulci correctione pia quoque supportacione. 14v leer.
21r-25rJohannes Heynlin: Dritte DisputationQuestio theologicalis. Utrum Christi visio in verbo sit perfectissima. …–…
Et hec sunt collendissime domine et prior meritissime que vestre perspicacitati corrigenda caritative comitto.
Am oberen Rand: Cordig (?) frater Johannes Tierse (?).
29r-37rJohannes Heynlin: Vierte DisputationQuestio theologalis. Utrum omne possibile fieri deus de sua potencia absoluta possit facere. …–…
dico quod non.
39rJohannes Heynlin: Fünfte DisputationUtrum Christi anima ex vi sanctissime unionis tantam habeat noticiam quantam habeat verum in actu visionis. …–…
preclarissime intelligentie submitto corrigenda.
Bemerkung am oberen Rand von Heynlins Hand: Questio temptativa quam tenui ego Johannes de Lapide Parisius anno etc. lxxiiiº xv die Junii et respondit sub me frater Guillermus Loyveck Parisiensis ordinis fratrum heremitarum sancti Augustini.
45rJohannes Heynlin: Sechste DisputationUtrum sit possibile naturam humanam verbo divino vel alteri persone uniri ypostatice. …–…
est titulus questionis affirmative scriptus.
Am oberen Seitenrand von anderer Hand Carmelita.
46r-49vJohannes Heynlin: Siebente DisputationUtrum potencia creandi possit pure creature communicari. …–…
Hec sunt debiles evasiones ad vestras insolubiles raciones.
50r-53vJohannes Heynlin: Achte DisputationUtrum raciones ideales sint obbjecta secundaria producta in esse cognito per actum divini intellectus. …–…
dico quod non.
Konzept aus der Hand des Johannes de Lapide.
54v-55rJohannes Heynlin: Neunte DispuationQuestio theologicalis ad quam respondi ego Johannes de Lapide in disputacionibus sorbonicis Parisius anno domini 1470 quo fui prior collegii Sorbone. Utrum Christus per suam passionem benedictam meruerat nobis celestis regni gloriam. …–…
questionis ad partem affirmativam factam.
Aus der Hand des Johannes Heynlin selbst.
56r-58vJohannes Heynlin: Zehnte DisputationContra primam conclusionem qua dicitur oportuit genus humanum quod morti adiudicatum fuerat satisfactione liberari. …–…
Hec pauca vestre correctioni submitto.
Notiz am oberen Rand: Posicio mei Johannis de Lapide pro tunc prioris.
62r-64rJohannes Heynlin: Elfte Disputation: Über fides, spes und caritasRespectu actus sperandi potest esse virtus theologica tam a fide quam a caritate realiter distincta. …–…
sed de filiali etc. casto. 62v und 63v leer.
66r-69rJohannes Heynlin: Zwölfte DisputationO vos omnes qui transitis per viam attendite et videte si est dolor sicut dolor meus. Trenorum primo capitulo …
Der Autor stellt drei Fragen, die er mit je drei Wahrheiten beantwortet. Darauf folgt eine genaue Auslegung des Textes.
70v-75vJohannes Heynlin: Dreizehnte Disputation mit anschliessender Abhandlung[70r] Questio in tercium. [70v] Utrum Christus per suam passionem benedictam meruerit nobis celestis regni gloriam. … [72r] Charissimi Christus passus est pro vobis vobis relinquens exemplum ut sequemur vestigia eius i. Petri ii. …–…
[75v: unterste Zeile grösstenteils abgeschnitten]. 71v leer
76-81vJohannes Heynlin: Vierzehnte DisputationUtrum sat benedictissimo eucharistie sacramentum verum Christi corpus et preciosissimus sanguis vere et realiter contineantur. …–…
Supplico colendissime domine prior.
82-97vJohannes Heynlin: Fünfzehnte Disputation[82r] Presentata sabbato post epiphanie [14]86. [83v] Utrum quemadmodum super benedicta essencia divina fruicionis est obiectum. Ita per ipsam incarnatam et passam omnibus refertam virtutibus protoplasti peccatum originale sit sufficienter deletum. … [91r] Peccatum originale (quod est carencia originalis iusticie debie) de lege communi in omnibus propagatis ab Adam derivatum per graciam baptismalem deletur …–…
[97v] Hec argumenta longa prolixitati tuarum proposicionum abbrevianda committo defectas vero tu corrigas.
Federproben im unteren Teil von 82r, 82v-83r, 90v und 96v leer.
99r-106vJohannes Heynlin: Sechzehnte DisputationPosicio magistri Egidii Netelet pro tunc rectoris alma universitatis Parisiensis qui respondit sub me Johanne de Lapide tunc priore Sorbone nona disputacione sorbonica videlicet in profesto beati Egidii anno etc. Lxxº. Utrum hominis post Christi varicacionem fieret in deum reductio neccessaria fuit salutifera sacramentorum institucio …–…
qualitatis eiusdem speciei quod est inconveniens. 99v-100v und 103v leer
108r-125vJohannes Heynlin: Siebzehnte Disputation[108r] Cum vos disputandi causa in hunc locum convenisse sentiam celeberrimi patres … [109r] Questio theologalis pro magna ordinaria mei Johannis de Lapide anno domini Mºccccºl [Rest der Jahreszahl abgeschnitten] Utrum utilis ac necessaria sit ad salutem confessio sacramentalis non obstante quod per contricionem prius deleta sit tota culpa mortalis. …–…
[125v] Et hec honorando domino Christiano g. submitto vestre intelligentie corrigenda. 110v und 121v leer. Für Vermerke zu Angehörigen der Sorbonne vgl. Schmidt.
127r-144rJohannes Heynlin: Achtzehnte DisputationQuodlibetica questio disputata in studio Lovaniensi anno etx. lxv. An in potestate Petri fuerat Christum non negare postquam Christus ei dixerat ter me negabis. …–…
ad beatitudinem perveniamus quam nobis concedere dignetis deus optimus in secula benedictus amen.
Die einleitende Bemerkung über Ort und Jahr der Disputation stammt aus Johannes Heynlins eigener Hand. Der übrige Text wurde laut Bemerkung auf 131r von Petrus de Rino/Rivo niedergeschrieben, und zwar nicht originär, sondern aus dem Gedächtnis, wohl auf Heynlins Wunsch.
168r-169vJohannes Heynlin: Notiz über einen Teil einer DisputationRacio naturalis non sufficit absque revelacione superna Christianam perfectam et sufficientem religionem invenire cuius observancia deus debite coleretur. …–…
visibili.
170r-172rJohannes Heynlin: Einundzwanzigste DisputationUtrum in anima Christi ponenda sit alia noticia ab ea que res in divina essencia cognovit. …–…
Et hec sunt pauca que vestra benigne dominacioni humiliter submitto corrigenda.
173r-188vJohannes Heynlin: Zweiundzwanzigste DisputationPro carmelita. Questio theologicalis. Utrum caritas creata per gradus augmentabilis sit viatori ad salutem necessaria …–…
Et possunt appocrife vocari etc. 173v-174v, 177v, 178v und 180r leer.
189r-193vJohannes Heynlin: Dreiundzwanzigste DisputationQuestio theologalis utrum mathematici et dierum natalium observatores sint eretici censendi ad partem. …–…
non sensitivus sed internus naturaliter causatus.
195r-199vJohannes Heynlin: Vierundzwanzigste DisputationSorbonica quinta anni Mcccclxvii. ad quam respondi ego Johannes de Lapide pro temptativa sub venerabili viro magsitro Henrico de Quesnayo tunc priore famosissimi collegii Sorbonici utrum omnes homines resurrecturi resurgant in eadem aetate sciliet iuvenili. …–…
naturalem tersum (?) negatur (?). 199r leer. Zahlreiche Randnotizen.
201r-209vJohannes Heynlin: Fünfundzwanzigste DisputationUtrum in retribucione premiorum pro meritis et penarum pro culpis simul concurrant misericordia et iusticia. …
Es folgen drei Korrespondenten mit ihren raciones: Bl. 203r Augustinensis, als einziger genannt; vgl. jedoch unten.
213r-217rJohannes Heynlin: Sechsundzwanzigste Disputation: Utrum Christus dominus noster Jesus trecen. id est Christifideles religione sanctificaveretReverendorum magistrorum nostrorum questione expectatoria scientifice ac subtiliter disputata per magnas sciencie et virtutis virum magistrum nostrum dominum thesaurarium sancti Framberti Silvanectensem patrem ac preceptorem semper michi observantissimum …–…
que omnia de proposita questione sencio. Que omnia vestre patriss ac domini mei domini presidentis ac singulorum magistrorum nostrorum correctione submitto.
219r-222vJohannes Heynlin: Siebenundzwanzigste DisputationQuestio expectatoria ad quam respondi ego Johannes de Lapide in aula domini Parisiensis sub reverendo in Christo patre abbate de theoloco ordinis sancti Bernardi anno domini MccccLxx utrum Johannes Burgundie dapibus cistercienses saciaverit? Hoc est querere utrum Johannes Zacharie dapibus spiritualis elemosine indigentes refecerit. … [220r] Argumenta domini cancellarii Parisiensis. … [221r] Argumenta reverendi in Christo patris domini abbatis de Valle. … [222r] Argumenta reverendi in Christo patris domini abbatis de Theoloco …–…
[222v] dico quod non.
225r-229vJohannes Heynlin: Achtundzwanzigste Disputation: Utrum Johannes Lapidibus preciosis Badenses fundaverit, hoc est utrum fons gracie deus lapidibus preciosis scilicet preceptorum Christifideles fundaverit.Subtiliter ac disertissime disputata questione expectatoria honorandorum magistrorum nostrorum per doctissimum optimumque virum, magistrum Lucam de Molendinis sacrarum litterarum professorem …–…
dei filius in secula benedictus. Amen.
Origin of the manuscript:
Aus der Bibliothek der Kartause Basel, davor im Besitz des Johannes Heynlin de Lapide; vgl. Besitzeintrag auf 1r: Liber fratrum Carthusiensium domus beate Margarete in Basilea minori proveniens illis a confratre suo d. Joanne de Lapide sacre theologie professore.
Acquisition of the manuscript:
Eigent.: Öffentliche Bibliothek der Universität Basel
Bibliograph. Nachweise
Schmidt, Philipp. - Ungedruckte Beschreibung
Scarpatetti, Beat Matthias von u.a. - Katalog der datierten Handschriften in der Schweiz ..., Bd. 1. - Dietikon; Zürich, 1977, Nr. 700
Literatur
Scarpatetti, Beat Matthias von. - Art. Heynlin, Johannes, de Lapide. In: Die deutsche Literatur des Mittelalters, Verfasserlexikon, 2. Aufl., Bd. 3. - Berlin; New York, 1981, Sp. 1213-1219, hier Sp. 1216