Descrizione breve:La prima parte (pp. 1-178), contenente dei trattati di ascetica, costituiva in origine un unico volume con l'Einsiedeln 199 ed è scritta in minuscola di area retica o alemannica. Il rimanente del codice è redatto in minuscola carolina. La seconda parte (pp. 179-270) è localizzabile in Svizzera o nell'Italia del nord, la terza (pp. 271-314) in Francia. Nel XIV secolo si conservava già ad Einsiedeln, come attestano le numerose maniculae apposte da Enrico di Ligerz.(ber)
Descrizione standard: Beschreibung für e-codices von P. Dr. Odo Lang OSB, Stiftsbibliothek Einsiedeln, 2013.
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Online dal: 09.04.2014
Einsiedeln, Stiftsbibliothek, Codex 281(886)
Pergamena · a-b + 322 + y-z pp. · 20.2 x 12.5 cm · Rezia (I parte), Svizzera /Italia del nord (II parte), Francia (III parte) · VIII/IX sec.
Beschreibung für e-codices von P. Dr. Odo Lang OSB, Stiftsbibliothek Einsiedeln, 2013.
Titolo del codice: Sammelhandschrift aszetischen Inhalts
Luogo di origine: Churrätien (Teil 1), Schweiz/Oberitalien (Teil 2), Frankreich (Teil 3)
Datazione: 8.-9. Jh.
Segnatura precedente:
4. Numero 31. B. V. Einsidlensis
Supporto materiale: Pergamenthandschrift. Pergament von sehr unterschiedlich Qualität, weiss bis gelb-bräunlich. Die Seiten 179-194 sind am oberen Rand zestört. HFHF.
Dimensioni:
a-b + 322 + y-z Seiten.
Formato: 202 x 125 mm.
Numerazione delle pagine: Neuzeitliche (19. Jh.) Paginierung mit Bleistift in arabischen Zahlen 1-322. Vorne und hinten 1 Bogen Papiervorsatz, das 1. bzw. letzte Blatt auf Vorderdeckel bzw. Rückdeckel, bezeichnet mit a-b und y-z.
Composizione dei fascicoli:
21 bezeichnete Lagen (Quaternionen): (I-1) (Papiervorsatz, 1. Bl. auf Vorderdeckel), 6 IV, V, 3 IV, IV-1 (1 Bl. herausgeschnitten), 3 IV, IV-2 (2 Bll. hereausgeschnitten), 2 IV, IV-2 (2 Bll. herausgeschnitten), 2 IV, II, (I-1 (Papiervorsatz, letztes Bl. auf Rückdeckel). Mehrere Bezeichnungen: Kustoden I (16)-VIIII(148); XVI(164)-XVII(178); g(254)-h(270); II(298). Keine Reklamanten.
Disposizione della pagina:
Schriftraum: Variiert: 155/165 x 80/100 bzw. 101/110 bzw. 105 mm. Einrichtung durch Rahmen und Linierung mit Griffel, ab // cd. Zirkellöcher zum Teil erhalten. Einspaltig zu 22-24 Zeilen.
Tipo di scrittura e mani:
von mehreren Händen mit dunkelbrauner bis schwarzer Tinte geschrieben, z.T. in churrätischer, zum Teil in karolingischer Minuskel geschrieben.
Decorazione:
Überschriften in Minium Unziale bzw. in Tinte Unziale, gelb gehöht.
Minium Majuskeln als Anfangsbuchstaben.
S. 1-148 sehr schöne, kunstvolle Zierinitialen des churrätischen Typs, Farben rot, gelb, grün, Vogel- und Fischmotive, z.B. (1) I(nprimis), (4) M(ulti), (13) O (fratres), (47) (Q)uur usw.
Rubriziert.
Aggiunte: Hände des Heinrich von Ligerz.
Legatura:
Einsiedler Ledereinband. – 14. Jh. 210 x 122 mm. 2 abgekantete Holzdeckel, Weisses, abgeschabtes Leder (Rücken fehlt). 3 erhabene Doppelbünde. Oben und unten 2-farbiges, geflochtenes Kapitalband. 1 Leder-Metall-Schliesse von der Kante des Rückdeckel zur Kante des Vorderdeckel (rest. 20. Jh.).
Provenienza del manoscritto: Einsiedeln (14. Jh.).
Acquisizione del manoscritto:
Einsiedler Bibliotherksvermerk (17. Jh.): (1) 4. Numero 31. B. V. Einsidlensis.
Bibliografia:
Augustinushandschriften, 92f.;
Bieler L., Insular palaeography. Present state and problems (Scr. 3, 1949, 267-289, bes. 270);
Bischoff B., Die südostdeutschen Schreibschulen und Bibliotheken in der Karolingerzeit. 1. Die bayerischen Diözesen (Sammlung bibliothekswissenschaftlicer Arbeiten, Leipzig 1940, 49, Wiesbaden 21960, Stuttgart 31974);
Bischoff B., Frühkarolingische Handschriften und ihre Heimat (Scr. 22, 1968, 306-314);
Bischoff, Panorama, 24589;
Bischoff, Katalog, 241;
Bruckner, Scriptoria V, 16, 18, 88;
Burn A. E., Facsimiles of the Creeds from early manuscripts (HBS 76, London 1909);
Codices Latini Antiquiores (CLA) A A Paleographical Guide to Latin Manuscripts Prior to the Ninth Century, ed. E. A. Lowe, 11 tom., Oxford 1934-1966, bes. VII, 1956);
Euw, Liber viventium, 74, 87, 91, 99, 103f.;
Förster H., Mittelalterliche Buch- und Urkundenschriften auf 50 Tafeln mit Erläuterungen und vollständiger Transkription, Bern 1946;
Hoffmann, Schreibschulen I, 112;
Holter K., Der Buchschmuck in Süddeutschland und Oberitalien (Karl der Grosse, Lebenswerk und Nachleben. III. Karolingische Kunst, hrsg. von W. Braunfels und H. Schnitzler, Düsseldorf 1965, 74-114, bes. 95, 96, 99);
Lang, 1050 Jahre, 14; Lang, Lex divina, 241;
Lang, Der Mönch und das Buch (2010), 245;
Lindsay W. M. Notae latinae. An Account of Abbreviations in Latin Manuscripts of the Early Minuscule-Period (c. 700-850), Cambridge 1915 [Nachdruck Hildesheim 1963];
Meier, Ligerz, 59; Meier, Catalogus, 255-259;
Suchier W., Das mittelalterliche Gespräch Adrian und Epictitus nebst verwandten Texten (Joca Monachorum), hrsg. von W. Suchier, Tübingen 1955;
Traube L., Paläographiche Bemerkungen (Facsimiles of the Creeds from the early manuscripts, ed. by. A. E. Burn, London 1909, 9-11.
Unità codicologica:
Teil 1
Luogo di origine: Churrätisch
Datazione: 8-/9. Jh.
Composizione dei fascicoli:
Lagen I-VIIII. Der Codex wurde im 14. Jh. falsch zusammengebunden. Die Lagen X-XV befinden sich in Cod. 199(638), 431-526.
I.
Seite 1-148Ascetica varia
(1)
>haec sunt instrumenta bonorum operum. <Inprimis dominum deum diligere ex toto corde …
// (148)
… tertiam quando aduersum me est proferenda sententia.
1.
(Seite 1-4)
Benediktsregel, Kapitel 4
(1)
>haec sunt instrumenta bonorum operum.< Inprimis dominum deum diligere ex toto corde …
// (4)
… et stabilitas in congregatione.
Ed.: Benedicti Regula. ed. altera emendata: CSEL 75 (Wien 1977) 30-37.
2.
(Seite 4-13)
Admonitio domni cęsarii
(4)
>Admonitio domni cęsarii per quam osten<ditur quid intersit inter illa penitencia … Multi de fratribus uel filiis nostris solliciti sunt …
// (13)
ad ęternam vitam poterimus largiente domino fideliter peruenire.
Zu bemerken: Im Appendix von PL 39 mit den Sermones suppositi sind auch die Sermones des Caesarius von Arles eingereiht unter dem Namen des Augustinus.
Ed.: Augustinus, Sermo 256: PL 39, 2217-2219.
3.
(Seite 13-147)
Sermones Augustini et Caesarii
(13)
>homelia in die sancto paschę.< fratres dilectissimi presentem diem uenerare debemus …
// (146)
… de qua pena nos pius dominus eripere dignetur ipso adiuuante qui cum patre et spiritu sancto uiuit et regnat in sęcula sęculorum.
Zum Inhalt:
1.
(13-21)
Homilia in die sancto pasche.
- Nicht verifizierbar.
2.
(21-29)
>Incipit admonitio domni cęsarii ut pro capitalibus criminibus sine aliqua dissimulatione ad medicamentum penitentię recurramus.<Quotiens occurrerit fratres karissimi …
feliciter ueniemus. explicit.
– Augustinus, Sermo 257: Ed.: PL 39, 2219-2221.
3.
(29-37)
>Omelia sancti augustini episcopi de die iudicii.< Audiuimus cum euangelium legeretur …
Quod ipse prestare dignetur qui.
– Augustinus, Sermo 78: d. PL 39, 1897-1899.
4.
(37-42)
>Sermo augustini episcopi. amen.< Pius dominus et misericors fratres karissimi …
deuictis seculi huius eternum premium consequi mereamur ipso adiuuante qui uiuit et regnat.
– Augustinus, Ad fratres in eremo Sermo 66: Ed.: PL 40. 1352-1353.
5.
(42-44)
>Incipit sermo de penitentia.< Sepe aduertimus …
esse ualent in futuri. prestante domino nostro ihesu christo.
– Augustinus, Sermo 2554: Ed.: PL 39, 2216-2217.
6.
(44-47)
>Sermo sancti augustini episcopi de die iudicii.< O fratres karissimi quam timendus est …
de qua pena nos pius dominus eripere dignetur ipso adiuuante qui.
– Augustinus, Sermo 251: Ed. PL 39, 2210.
7.
(47-49)
>Ratio de baptismo paruulorum.< Quur paruli non baptizantur in remissionem peccati …
in morte ipsius baptizati sumus consepulti enim sumus illo per baptismum in mortem:
Nicht verifizierbar.
8.
(49-50)
Octo sunt principalia uitia que humanum infestant genus …
transmigratio facta interpretatur.
– Nicht verifizierbar,
9.
(50-53)
>Incipiunt ioca monachorum.< Quid primum ex deo processit. R. Fiat lux …
effectus est tribus. R. ioseph.
– Vgl. ZDA 15, 175.
10.
(53-59)
>Orthograffia incipit. <Religio ideo quod anims religet …
dupplum centuplum. per p. non per b. scribendum. explicit.
– Ed.: Hagen H., Anecdota helvetica quae ad grammaticam latinam spectant ex bibliothecis Turicensi Einsidlensi Bernensi (Grammatici latini ex recensione Henrici Keil Supplementum, Lipsiae 1870, 297-299, vgl. p. CXXXIX.
11.
(59)
[Interpretatio nominum]. Theoria idest contemplatiua …
anathema idest alienatio interpretatur.
– Nicht verifizierbar.
12.
(60-77)
>Sententias de floratibus diuersis.< homo pro quo dicitur …
nullatenus sunt recipienda. >explicit.<
– Nicht verifizierbar.
13.
(78-82)
>Admonitio christianorum [Caesarii].< Rogo uos fratres karissimi …
pro sua pietate implere dignetur cui est honor ad imperium in sęcula sęculorum amen.
– Nicht verifizierbar.
14.
(82-87)
>Incipit de anima quando migratur de corpore.< Primum quidem decet nos audire …
et ibunt impii in ignem ęternum. iusti autem in uita eterna in sęcula sęculorum amen.
– Nicht verifizierbar.
15.
(87-94)
>Sermo sancti augustini de elymosina facienda.< Remedia peccatorum fratres medicina est …
non deficiamus in uitam eternam in secula seculorum amen.
– Augustinus, Sermo 310: PL 39, 2340-2342.
16.
(94-101)
>humilia sancti augustini de letaniis.<Ecce fratres karissimi dies sancti …
ad coronam quod ipse per patre et spiritus sancti uiuit et regnat.
Augustinus, Sermo 173: PL 39, 2076-2078.
17.
(101-108)
>Humilia sancti augustini de sacrilegia.< Fratres karissimi admonitio diuina cessare non debet …
pergite securi ipso adiuuante qui
: Pseudo-Augustinus: Caspari C. P., Eine Homilia de sacrilegiis (ZDA 25 [N.F. 13], 1881, 314-316).
18.
(108-115)
>Incipit de reddendis decimis sermo.< Propicio christi fratres karissimi …
felciter uenietis. Regnante domino nostro ihesu christo qui.
Augustinus, Sermo 277: PL 39, 2266-22668.
19.
(115-124)
>Incipit sermo in parociis satis necessaria.< Rogo uos fratres karissimi, ut attentius cogitemus …
et uos feliciter peruenietis ad regnum:
Augustinus, Sermo 265: PL 39, 2237-2240.
20.
(124-130)
>Incipit sermo de elimosine largitate satis necessarius.< Modo cum euangelica lectio legeretur …
ut cum ipso auxiliante faceremus que precepit mereamur que promittit:
Augustinus, Sermo 77: PL 39, 1895-1897.
21.
(130-136)
>Incipit sermo de solemnitate martyrum Ordo.< Quotiescumque fratres carissimi sanctorum martyrum solemnia celebramus …
Prestante domino nostro ihesu christo cui est honor et imperium in secula seculorum:
Augustinus, Sermo 225: PL 39, 2160-2162.
22.
(136-146)
>Incipit de castitate etiam cum uxoribus conseruanda et de diebus festis.< Magnum mihi gaudium facite fratres carissimi …
Quod ipse prestare dignetur qui:
Augustinus, Sermo 292: PL 39, 2297-2301.
23.
(146-148)
>Sermo sancti cypriani de uoluntate dei.<Qui fecerit uoluntatem …
quando aduersum me est proferenda sententia:
Der Sermo ist in den Ausgaben der Schriften Cyprians nicht enthalten.
II.
Seite 149-178Sermones
(149)
>Ubi populus admonetur.< Magnum nobis gaudium facit fratres …
// (178)
… puer quod laudet adules.
// (Textabbruch).
Zum Inhalt:
1.
(149-157)
>Ubi populus admonetur.< Magnus nobis gaudium facit fratres …
Qui cum patre et spiritu sancto uiuit et regnat in secula seculorum amen.
– Caesarius von Arles zugeschrieben: Caspari C. P., Eine höchst wahrscheinlich von Cäsarius von Arelate herrührende Ermahnungsrede an das Volk. Aus einer dem achten Jahrhundert angehörigen Handschrift des Benediktiner-Stiftes Einsiedeln zum ersten Mal herausgegeben (Kirchenhistorische Anecdota nebst neuen Ausgaben patristischer und kirchlich-mittelalterlicher Schriften. I. Lateinische Schriften. Die Texte und die Anmerkungen, Christiania 1883, 213-213-224).
2.
(157-162 )
>Sermo de paenitentia.< Dominus dicit in euuangelio paenitentiam agite …
uenite benedicti percipite regnum quod ipse prestare dignetur qui uiuit et regnat.
– Nicht verifizierbar.
3.
(162-169)
>Incipit epistula (?) sancti augustini episcopi .< Sanctam et desiderabilem gloriosam ac singularem solmenitatem …
ad aeternam beatitudinem feliciter peruenire per dominum.
– Augustinus, Sermo 116: PL 39, 1975-1977.
(169-176)
>Incipit homilia de quadragesima.< Dominus et saluator noster qualiter …
in temptatione quod ipse prestare dignetur cui est honor et imperium.
– Augustinus, Sermo 141: PL 39, 2020-2022.
5.
(176-178)
[De uitiis et uirtutibus] Tribus modis diabulus securitatem in mentem hominis mittit. Primum suggerit … Et per hanc securitatem ducit eam in infernum. De psalmo trecisimo III. Deuerte a malo et fac bonum. Quis est aliut nisi malum diabuli deuertas … [De uirtutibus] Prima est caritas …
Septem modis redimitur anima. uirtus anime proficitur. Teodosia sancta uirgo dixit de ps. quid enim in psalmis inuenitur … puer quod laudet adules
// (Textabbruch). – Nicht verifizierbar. 1 Blatt herausgeschnitten.
Unità codicologica:
Teil 2
Luogo di origine: Schweiz/Oberitalien
Datazione: 9. Jh. (2. Drittel).
Composizione dei fascicoli: Anfang fehlt. Die Seiten 179-194 sind oben zerrissen! Kustoden: Quaternionen II, III und IV und ein unbezeichneter Quaternio IV-2.
Tipo di scrittura e mani: Karolinigische Minuskel.
Contenuto:
III.
Seite 179-238Fragmentum expositionis in psalmos
Incipit oratio sancti augustini// (238) …
De VII dormientibus qui dormiunt in effesum ciuitatem … illi ante tribunal patris nostri cum uenerit iudicare terram.
Zu bemerken: Die Oratio sancti augustini fehlt. – Auslegung der Psalmen, 2, 3, 14, 20, 33, 50, 66 und 136. Der Text ist nicht verifizierbar, stammt aber vermutlich nicht von einem Kirchenvater.
IV.
Seite 239-270Sermones
(239) [Sermo anonymi]>Dominus dixit in euangelium.<Omnes scriba doctus in regnum caelorum similis est homine patri familias …
// (270)
… et delicia seculi huius gaudere se credunt sed quod in gaudio
// (Textabbruch).
Zum Inhalt.
1.
(239-246)
[Sermo anonymi].
>Dominus dixit in euangelium. <Omnes scriba doctus In regnum caelorum similis est homine patri familias …
sedebit quia exultatio sempiterne future uita nostrae laus dei erit.
– Nicht verifizierbar.
2.
(246-255)
>Incipit sermo sancti augustini de psalmo XIIII et de decem dinariis mulieris.< Gloriatur inlustris propheta dauid …
caritas uero fecit ut hodiae adam in caelo cum christo letetur.
– Nicht verifizierbar.
3.
(255-267)
>Sermo Heracli presbiteri de lectione euangelii ubi petrus ambulauit super aquas.< Audiuimus euangelium et quodam modo uidimus in lectione presente …
donec ad sempiterna nos sua promissa perducat.
– Nicht verifizierbar.
4.
(267-270)
[Fragmentum homiliae].
Fratres karissimi nemo se credat aliquam felicitatem aut aliquod uirum (= uerum) gaudium …
et delicia seculi huius gaudere se credunt sed quod in gaudio
// (Textabbruch). – Nicht verifizierbar.
Unità codicologica:
Teil 3
Luogo di origine: Frankreich
Datazione: 9. Jh. (2. Drittel).
Composizione dei fascicoli: Quaternionen I, II, VI.
Tipo di scrittura e mani:
(271-314) Karolingische Minuskel. Von anderer Hand.
1.
(271-272)
Ebbo : Praefatio 271Praefatio Ebbonis Rhemensis episcopi. Reuerentissimo in christo fratri ac filio halitgario episcopo Ebo indignus archiepiscopus salutem. Non dubito …
// (272)
ueluti scriba doctus quod acce-
// (Textabbruch).
Ed.: PL 105, 651-655 (hier 1651-653). Zwischen Seite 272 und 273 eine Lücke wegen 2 fehlender Blätter.
(273) (Anfang fehlt)
Paucissimi sunt tantę felicitatis ut ab ipsa ineunte adolescentia …
// (282)
… poterit prodesse.
>Incipiunt ca-// (283) pitula libelli primi.< I. De octo principalibus uitiis … Incipit liber primus feliciter de octo principalibus uiciis et unde oriuntur. A paradysi gaudio …
// (314)
… in proposito uirginali
// (Textabbruch).
Ed.: PL 105, 656a-684C. – Das Fragment enthält die Bücher I-IV.20. Zwischen Seite 298 und 299 besteht eine grössere Lücke; es fehlen von Buch I Kapitel 8 bis Buch III, Kapitel 8 (PL 105, 668D-678C). Der Text bricht ab in Kapitel 20 von Buch IV. – Öfters werden die Namen der benützten Autoren genannt, die in der Ausgabe fehlen.
Zu den Verfassern: 1. Ebbo , um 775-851, Erzbischof von Reims: LMA 3, 1986, 1527-1529.
2. Halitgarius , um 790-831, Bischof von Cambrai: Repertorium Fontium 5, 374; LThK3 4, 1995, 1155-1156 (Lit.).
VI.
Seite 315-322Fragmentum
(315) (Anfang fehlt)
tumm sub moderamine non tenetur …
// (322)
… et caritas maior autem his est caritas et ideo maior.
Zum Inhalt: Es handelt sich um eine Abhandlung „De vitiis et virtutibus“. Vorhanden sind der Schluss des 1. Buches, von Buch 2 die Kapitel 1-3. Der Text ist z.T. entnommen aus Prosper von Aquitanien, der erwähnt wird (316, 317 und 319), stammt aber nicht von ihm.