Descrizione breve:Il manoscritto è composto di due parti e contiene vari testi a carattere ascetico. La prima parte (1-24) è vergata da varie mani inesperte in minuscola con influssi retici databile al sec. VIII/IX in uno scriptorium localizzabile nell'Italia settentrionale o in Svizzera. La seconda parte (25-140) viene datata intorno al secondo terzo del sec. IX.(ber)
Descrizione standard: Beschreibung für e-codices von P. Dr. Odo Lang OSB, Stiftsbibliothek Einsiedeln, 2013.
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Online dal: 23.04.2013
Einsiedeln, Stiftsbibliothek, Codex 27(1195)
Pergamena · 140 ff. · 15.5 x 9.5 cm · Italia settentrionale, Svizzera (?) · VIII/IX secolo / IX sec. ( secondo terzo)
Ascetica
Come citare:
Einsiedeln, Stiftsbibliothek, Codex 27(1195), f. 73v – Ascetica (https://www.e-codices.ch/it/list/one/sbe/0027)
Beschreibung für e-codices von P. Dr. Odo Lang OSB, Stiftsbibliothek Einsiedeln, 2013.
Titolo del codice: Ascetica
Luogo di origine: (Oberitalien, Schweiz?)
Datazione: 8./9. Jh. (2. Drittel).
Segnatura precedente:
VI.3
8. Numero 30. B. V. Einsidlensis
Supporto materiale: Pergamenthandschrift
Dimensioni:
140 (richtig 143) Blätter.
Formato: 155 x 95 mm.
Numerazione delle pagine: Neuzeitliche (19. Jh. / P. Gall Morel) Foliierung mit Bleistift und Tinte in arabischen Zahlen 1-140 (erg.: a; richtig 143 Bl., übergangen 47, aber doppelt gezählt: 34bis, 115bis, 132bis /ter).
Composizione dei fascicoli: 18 z.T. bezeichnete Lagen (vorwiegend Quaternionen): I (1. Bl. auf VD), 11 IV, III, 5 IV, V-2; die Lagen 4-17 mit römischen Zahlkustoden I-XIII (XV) bezeichnet. Keine Reklamanten.
Condizione: Festes, z.T. feines, gut geglättetes Pergament von gelblicher bis brauner Farbe, einzelne Löcher, H porig, HFHF.
Disposizione della pagina:
Schriftraum: 120/125 x 70 mm. Einrichtung durch Rahmen und Linierung mit Griffel, Zirkellöcher z.T. erhalten. – Einspaltig zu 16-18 Zeilen.
Tipo di scrittura e mani: Von mehreren Händen mit hellbrauner bis schwarzer Tinte in teilweise grober, vorkarolingischer Minuskel (mit churrätischem Einfluss) geschrieben.
Decorazione:
Überschriften in Unziale und Majuskeln.
Anfangsbuchstaben als Majuskeln, eine Initiale (1v) I(n).
Aggiunte: Federproben auf Bl. 1r. Keine Auszeichnungen und Datierungen.
Legatura:
14. Jh. – 160 x 95 mm. Ledereinband. 2 abgekantete Holzdeckel. Ursprünglich weisses Leder. Rücken mit braunem Leder verstärkt. 2 erhabene Doppelbünde. Oben und unten 2-farbiges, geflochtenes Kapitalband. 1 Leder-Metall-Schliesse von Kante des VD zur Kante des RD. Vorne 1 Bogen Papiervorsatz, das 1. Bl. auf VD (19. Jh.).
I.
Blatt 1v-22vAscetica (1v) >Reuelatio beati apostoli et euangelistæ iohannis.<In diebus illis uenit angelus …
// (22v)
… Cum quibus sanctis simul et Creator spiritus regnat.
1.
(Blatt 1v-4r)
Reuelatio Johannis Apostoli (1v) >Reuelatio beati apostoli et euangelistæ iohannis.<In diebus illis uenit angelus …
// (4r)
… nisi qui scripti sunt in libro uitae et agni.
Zu bemerken: Der Text enthält Offb 21,9-27.
2.
(Blatt 4v-11v)
Explicatio orationis dominicae (4v)
Pater noster qui es in celis sanctificetur nomen tuum …
// (11v)
… quis contra nos ipsi ergo laus et gloria. Zu bemerken: Der Text gibt auszugsweise Ambrosius, De Sacramentis, Lib. V, cap. 4, n. 18-30 wieder (SC 25, 93-97).
3.
(Blatt 11v-16v)
Expositio de oratione dominica (11v)
>Incipit expositio de oratione dominici [sic]<Pater noster qui es in caelis. ueritas dicit honora patrem tuum et matrem tuam …
// (16v)
… adiuuante qui uiuit et regnat deus in saecula saeculorum amen.
4.
(Blatt 16v-19r)
Homilia sancti Augustini (16v)
>Omelia domini Augustini de die iudicii.<O fratres karissimi: quam timendus est dies ille …
// (19r)
… de qua pæna nos pius dominus eripere dignetur, qui uiuit et regnat deus in saecula seculorum. Zu bemerken: Augustinus, Aurelius, sermo 251, in append. ed. Migne, V, 2210. – Diese Homilie findet sich auch in der Handschrift Cod. 281(886), 44-47.
5.
(Blatt 19v-20v)
Oratio (19v)
Auxiliato mihi trinitas sancta et audi et audi …
// (20v)
… unus deus uiuis et regnas in sæcula saeculorum.
6.
(Blatt 20v-22v)
Hymnus de Sancto Benedicto (20v)
Christo sanctorum decus adque uirtus …
// (22v)
… Cum quibus sanctis simul et creator spiritus regnat. Zu bemerken: Chev. 3004; Morel G., Hymnen, 209.
II.
Blatt 23r-24vHymnus alphabeticus de Christo (23r)
Altᵐus altus agnus aptus ac perfectus …
// (24v)
O meriamur omnes iusti cum gaudebunt clari˂ᵗᵃ˃ᵗᵉᵐ ubi sicut sol fulgebunt. Zu bemerken: Nach G. Meier sind diese beiden Blätter die ältesten in unserer Bibliothek. Sie sind von einer sehr ungeübten Hand des 8. Jahrhunderts geschrieben; vgl. Chev. 22869 mit Verweis auf diese Handschrift; Ed.: Dold A., Ein Hymnus ABECEdarius auf Christus (s. Literatur).
III.
Blatt 25r-140rAscetica
(25r)
>Pater noster qui es in celis.<Christus dixit post resurrectionem suam …
// (140r)
… melius est non uouere quam post uotum promissa non reddere.
1.
(Blatt 25r-27v)
[Expositio orationis dominicae] (25r)
>Pater noster qui es in celis.<Christus dixit post resurrectionem …
// (27v)
… hoc est ab omni inpugnatione diabolica.
2.
(Blatt 27v-32v)
Item expositio fidei catholice (27v)
>Item expositio fidei catholice.<Quicumque uult saluus esse, id est uoce et intellectu …
// (32v)
… saluus esse non poterit. Zu bemerken: Es handelt sich um eine Auslegung des sogenannten Symbolums Quicumque (des Athanasius).
3.
(Blatt 32v-33v)
[Expositio orationis dominicae] (32v)
>Pater noster.<Quia ipse nos fecit et nos ut fratres diligere debemus …
// (33v)
… Id est a diabulo uel de inferno.
4.
(Blatt 33v-50r)
Interrogatio [de articulis fidei] (33v)
>Interrogatio.<Quomodo credis in deum …
// (50r)
… et natum et renatum non est animalia. Zu bemerken: Auf Bl. 49r und 49v finden sich einige Worte in Geheimschrift, d.h. die Volkale sind durchverschieden angeordnete Punkte ersetzt.
5.
(Blatt 50r-53v)
Liber differentiarum Isidori Iunioris (50r)
>Incipit liber defferentiarum isidori iunioris splanensis episcopi.<Inter deum et dominum ita quidam …
// (53v)
… quia primo genitur dominus quia unigenitus.
Zu bemerken: Isidor von Sevilla, Libri originum, lib. II, capp. 1-15 (PL 83, 69-72).
6.
(Blatt 53v-55r)
Incipit dicta [ex] singulis doctoribus (53v)
>Incipit dicta singulis doctoribus; inprimis de caritate.<Dominus dicit in euangelio maiorem caritatem nemo habet …
// (55r)
… in quibus perfecta fuerit caritas Christi.
7.
(Blatt 55r-140r)
[Varia de vitis patrum] (55r)
>Sancti Hieronimi presbiteris et sancti Augustini episcopi.<Non queras gloria et non dolebis cum gloriosus fueris. beati qui habent oculos spiritales …
// (140r)
… quia melius est non uouere quam post uotum promissa non reddere. Zu bemerken: Es handelt sich um eine Textsammlung folgender Autoren: 1. (55r) Hieronymus und Augustinus; 2. (73r) Caesarius; 3. (73v) Ephräm. – 4. (80r) De elemosinis et de paupertate; 5. (82v) Augustinus; 6. (84v) Gregorius und Julianus; 7. (88r) AugustinusDe sanitate animae; 8. (92v) De monachorum cupiditate; 9. (97r) Verba abusiua; 10. (97v) Item de elemosinis et reliquis uirtutibus; 11. (104r) Salvani [Salviani]; 12. (104v) Augustinus; 13. (107r) Augustinus und Isidorus; 14. (110r) De indumentis uestimentorum; 15. (111v) Basilius; 16. (119v) [Kolumban] De misera uita et de corpore et anima; 17. (121r) De initium [sic] quadragesime; 18. (123v) De XV gradus quomodo alta celorum concente uelet; 19. (125v) Augustinus und Eligius; 20. (128v) Augustinus; 21. (130v) Benedicti regula [sic], cap. 4; 22. (133v) De ebrietate; 23. (134r) De decimas; 24. (135r) Augustinus; 25. (138v) De timore domini.
Nach G. Meier sind solche Textsammlungen im 8. Jh. häufig.
Origine del manoscritto: (Oberitalien, Schweiz?)
Provenienza del manoscritto: Herkunft unbekannt.
Acquisizione del manoscritto: Besitzervermerke: 2 Einsiedler Bibliotheksvermerke: (1r) VI.3 / 8. Numero 30. B. V. Einsidlensis.
Bibliografia:
Augustinushandschriften, 76f.;
Bischoff, Panorama, 244, 251138;
Bischoff B., Frühkarolingische Handschriften und ihre Heimat (Scr. 22, 1968, 306-314);
Bischoff, Katalog, 236;
Bruckner, Scriptoria V, 19;
Codices Latini Antiquiores (CLA). A Palaeographical Guide to Latin Manuscripts Prior to the Ninth Century, ed. E. A. Lowe, 11 tom., Oxford 1934-1966, bes. VII, 1956, Nr. 827;
Dold A., Ein Hymnus ABECEdarius auf Christus aus Codex 27(1195). Mit einem Wort der Einführung von Erzabt Benedikt Reetz (TAB I/51, Beuron 1959);
Gamber K., Codices Liturgici Latini Antiquiores. Secunda editio aucta (SFS 1, Fribourg 1968);
Haring N., Commentaries in the Pseudo-Athanasian Creed (Medieval Studies 34, 1972, 208-252);
Hennig J., Sacramentaries of the Old Irish Church (IER 5. S. 96, 1961, 23-28);
Lang, 1050 Jahre, 14;
Meier, Catalogus, 18s.;
Morel, Geschichte, 7, 11;
Nortier M., Les sources de l’histoire de Jumièges à la Bibliothèque nationale (Jumièges, Congrès scientifique du XIIIe centenaire I, Rouen 1955, 379-395);
Rochais H.-M., Les manuscrits du „Liber scintillarum“ (Scr. 4, 1950, 294-309, bes. 298);
Salmon P., Livrets de prières de l’époque carolingienne (RBen 86, 1976, 218-234);