Basel, Universitätsbibliothek, A X 95
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Aus: HAN. Verbundkatalog Handschriften - Archive - Nachlässe, 2018.

Manuscript title: Devotionalia varia ex usu Cartusiensium
Place of origin: Kartause Basel
Date of origin: 1523
Alternative name: Laut Titeleintragung auf Bl. a(r): Exercitium spiritale quotidianum
Former shelfmark: Kartause Basel, Bibliotheca antiqua, I xv (alt)
Support: Papier; untere Hälfte von Bl. 136 mit Textverlust weggerissen; Bl. 251 unteres Viertel herausgeschnitten und durch Aufkleben und Überschreiben eines grösseren Stückes repariert (151v ca. 8 Zeilen überklebt). Die Blätter 108a und 224a sind gleich breit, aber nur etwa halb so hoch wie die übrigen Seiten. Auf 263r ist blass der Abklatsch einer Druckseite zu erkennen.
Extent: 1 Band (272 Blätter)
Format: 14 x 10,5 cm
Foliation: Bl. 1-264 vom Schreiber Georg Carpentarius oben rechts mit roter und schwarzer Tinte arabisch foliiert; alle Folioangaben, die Buchstaben enthalten, sind modern mit Bleistift ergänzt: a-e, 8a, 108a, 224a. Gesamte Zählung: a-e.1-8.8a.9-108.108a.109-224.224a.225-264.
Collation: Da viele Blätter im Falz gebrochen sind und/oder durch Ankleben schmaler Papierstreifen verstärkt wurden, ist die Lagenformel nicht mit abschliessender Sicherheit zu bestimmen. Ein Versuch lautet: (II+1)(e) + (IV+1)8a + 2 VI32 + (III+2)40 + 4 IV72 + (IV+1)81 + 3 IV105 + (V+2)116 + 6 IV164 + (IV+1)173 + 2 IV189 + (IV+1)198 + III204 + (III+1)211 + IV219 + (IV+1)227 + 3 IV251 + (IV+3)262 + I264. Blatt e ist hinter d, 8a hinter 8 eingeklebt. Blatt 38 ist nach 37, Blatt 40 nach 39 und Blatt 73 vor 74 eingebunden. Blatt 108a ist hinten auf 108, Blatt 116 hinten auf 115 und Blatt 173 hinten auf 172 aufgeklebt. Blatt 198 ist nach 197, Blatt 211 nach 210 und Blatt 224a nach 224 eingebunden. Die Blätter 260, 261 und 262 sind nach 259 eingeklebt.
Page layout:
  • Bl. a-e, 1-8 und 32-264 (8a leer): Schriftraum 6-6,5 x 9,5-10 cm; 24-34 Zeilen.
  • Bl. 9-31: Schriftraum 6-6,5 x 9,5; 25 Zeilen. Zum Teil Reste alter Lagenzählung sowie abgeschnittener Verweise am unteren Rand.
Writing and hands:
  • Bl. a-e, 1-8 und 32-264 (8a leer): Kursive Bastarda, Notula und humanistische Kursive, geschrieben von Georg Carpentarius 1523: Schreibereintrag auf a(r), Datum auf 262v.
  • Bl. 9-31: Bastarda des 15./16. Jahrhunderts.
Decoration:
  • Bl. a-e, 1-8 und 32-264 (8a leer): Rubriziert in rot und vereinzelt blau, rote Titel etc.; Bl. 74-103 rote Seitentitel.
  • Bl. 9-31: Rubriziert, rote Titel etc.
  • Initialen: Bl. 9-31: Einfache rote Initiale auf 9r.
Binding: Einband bald nach 1523: braunes Leder mit Streicheisenlinien, Einzel- und Rollenstempeln; Schnitt gelb; rote, weisse und braune Ledersignakeln. Zwei Schliessen abgerissen. Als Spiegel je ein graphisches Blatt. Unter dem vorderen Spiegelblatt ist der Rand eines Pergamentfragments zu sehen.
Main language: Lateinisch
Contents:
  • Vorderer Spiegel Kolorierter Metallschnitt: Georg mit dem Drachen Abgebildet bei H. Koegler. - Einzelne Holz- und Metallschnitte des 15. Jahrhunderts aus der Universitätsbibliothek in Basel, in: P. Heitz (Hg.), Einblattdrucke des 15. Jahrhunderts. - Strassburg 1909, Tafel 2.
  • a(r) Titel, alte Signatur, Besitzeintrag Ti. Exercitium spiritale quotidianum I. xv. Liber fratrum Carthusianorum Basilee minoris scriptus ac undecumque collectus manu ac industria d. Georgii confratris eorundem ac monachi professi. Continens variam supellectilem ad excitandam religiosę mentis devotionem continuam. Unde et exercitium spiritale quotidianum appellari potest.
  • a(v) leer
  • b(r)-c(v) Index ordinarius sive catalogus eorum que in hoc libello continentur >Index ordinarius sive catalogus eorum que in hoc libello continentur< Exercitium quotidianum religiosi sex doctrinis instructum, folio primo etc. …–… Pro felici mortis exitu, 247.
  • d(r)-d(v) leer
  • e(r)-e(v) Exhortatio Christi ad fidelem animam cum gratiarum actione >Exhortatio Christi ad fidelem animam< O sponsa mea delicata, quam in perpetua dilexi charitate, oculos tuę mentis ad me converte. Diligenter attende …–… te perenniter satiato.
    • >Gratiarumactio fidelis animę ad dominum Iesum< Cęlum et terra et abyssi simul cum omnibus incolis suis laudent misericordiam tuam amantissime mi domine Iesu Christe pro eo quod non minorem affectum …–… tua charitas meam liquefaciat crudelitatem. Amen.
    Auf e(r) sind zwei gedruckte Gebete aufgeklebt (In foraminibus petre hoc est in sanctissimis Iesu Cristi vulneribus spes mea und O sanctissime Iesu per ipsum dulce nomen tuum ), die vielleicht von einem ähnlichen Blatt stammen, wie es im hinteren Deckel eingeklebt ist (allerdings mit nicht identischen Typen!).
  • 1r-8r Ambrosius Alantsee: Exercitium quotidianum deo devoti religiosi
    Vgl. Jakob Loubers Registrum der Werke Alantsees, AN VI 56, Bl. 130v: Item exercicium cottidianum cum septem [!] doctrinis
  • 8r-8v Basilius Phrisius: Super illud Ps. 126 "Nisi dominus aedificaverit domum" >Basilius Phrisius super hęc verba psalmistę Nisi dominus edificaverit domum etc. Nisi dominus custodierit etc.< Post laborem et ędificationem post vigiliam et custodiam necessaria confessio vanitatis …–… qui conterit peccatores. Hęc ille.
  • 8ar-8av leer
  • 9r-32v Orationes quaedam compunctoriae
    Zu den einzelnen Orationes siehe unten:
    • (9r-12r) Anselmus Cantuariensis: Meditatio 1: Ad concitandum timorem >Sequuntur quedam orationes compunctorię, et primo ex libro beati Anshelmi de hominis miseria< Terret me vita mea. Namque diligenter discussa …–… qui diligunt nomen tuum. Qui cum patre etc.
      Anselmi opera ed. F. S. Schmitt 3. - Edinburgh 1946, 76-79.
    • (12r-16r) Anselmus Cantuariensis: Meditatio 2: Deploratio virginitatis male amissae >Planctus anime de perdita castitate< Anima mea anima erumpnosa anima inquam misera …–… quoniam in eternum misericordia tua qui es benedictus in secula.
      Anselmi opera ed. F. S. Schmitt 3. - Edinburgh 1946, 80-83.
    • (16r-19r) Anselmus Cantuariensis: Oratio 2: Pro accendendo divino amore >Pro accendendo divino amore< Domine Ihesu Christe redemptio mea misericordia mea salus mea, te laudo tibi gratias ago quamvis valde impares …–… quia pius est ipsi gloria in secula seculorum. Amen.
      Anselmi opera ed. F. S. Schmitt 3. - Edinburgh 1946, 6-9.
    • (19r-21r) Oratio pro venia impetranda >Pro venia impetranda oratio< Suscipiat pietas tua domine deus meus humilitatis mee preces. Ego miserrimus ad te piissime deus confugio pregravatus sarcina peccatorum …–… libera me a principe tenebrarum et terroribus eius et suscipe in pace animam meam.
    • (21r-24r) Oratio pro quotidianis defectibus >Pro quotidianis defectibus< Anima mea in angustiis est et spiritus meus estuat, cor meum fluctuat angustia animi …–… ubi lux permanet et vita regnat. Amen.
    • (24r-27r) Deploratio peccatorum cum oblectatione venie >Deploratio peccatorum cum oblectatione venie< Tu multum indignus peccator homuncule tu qui deum nimis contristasti, excita mentem tuam, intende in necessitatem tuam …–… Qui es benedictus in secula. Amen.
    • (27r-29v) Pro expellendo tedio et acquirendo sensu spirituali >Pro expellendo tedio et acquirendo sensu spirituali< Heu quanto tempore languet anima mea quanto stupore induratur cor meum quanto …–… vel cum aliquid aliud facio. Qui es benedictus in secula. Amen.
    • (29v-32v) Oratio pro spe sive fiducia orandi >Pro spe sive fiducia orandi oratio< Deus cuius bonitas non exhauritur [30r] cuius misericordia non exanitur cuius scientia non deficit cuius potestas quid vult efficit, unde potero respirare …–… ut in ęternum psallat tota substantia mea. Benedictus dominus in ęternum. Fiat fiat Amen.
  • 32v-35r Oratio circa confessionem dicenda >Pręcatio ad Iesum Christum vivorum et mortuorum iudicem vocali premittenda confessioni< Vix tandem compareo coram te iudex ęquissime Iesu Christe qui hactenus tuę vocationis voluntati pertinaciter obstiti …–… ad tui nominis amplificationem et meam salutem. Amen.
  • 35r-37v Altera ratio circa confessionem dicenda >Postea fiat confessio auricularis, post quam si placet dicatur hęc peroratio ad Christum Iesum pro satisfactione aut verius resipiscendi constantia< Ecce nunc sanus factus sum in verbo tuo Iesu Christe si modo te auspice duceque nolim peccare amplius ne deterius quicquam accidat. Quid autem tibi domino retribuam …–… sed a morte non invita transeam ad vitam. Amen.
  • 37v-73r Hymnarius cum ordinario officii de paenitentiis agendis ex usu Cartusiensium >Sequuntur hymni ver[siculi] et coll[ectae] una cum septem psalmis penitentialibus et letania que solent in ordine Carthusiensi et presertim in hac domo secundum festorum et temporum exigentiam pro penitentiis (quas emendas vocamus) iniungi consuetis. Licet autem penitentię iniungendę sint arbitrarię, consuetudines tamen bonę vel indifferentes que non sunt contra statuta non sunt faciliter abiiciendę. Quamquam etiam non semper servetur modus subscriptus (potest enim licite secundum confessoris arbitrium mutari) is tamen ordinatior et devotior esse de consuetudine videtur [38r ] In adventu domini dominicis diebus et feriis 3 et 5 hymnus. Ad vesperas tantum< Conditor alme syderum …–… vel saltem in pristinos non eatenus persępe relaberetur.
    Enthält folgende Teile: 38r-52v De tempore, 52v-61r De sanctis, 61r-65v Septem psalmi penitentiales, 65v-68v Letania maior secundum usum Carthusiensium, 68v-69v Collectae, 69v-73r Varia und Rubriken.
  • 73v-104r Ps. Johannes Gerson: Meditationes seu orationes ante et post missam dicendae per hebdomada >Sequuntur valde devotę meditationes seu orationes ante et post sacram misse celebrationem singulis hebdomadę diebus a sacerdotibus dicendę, quibus usus fuit consolatorius sacrę theologię professor Iohannes Gerson cancellarius Parrhisiensis. Feria secunda, ante missam< Domine Iesu Christe sacerdos summe non sum dignus per me accedere ad sacrum altare tuum nec auderem sed in virtute
    • (75v) >Feria secunda, post missam< Gloria tibi domine Ihesu Christe piissime cum deo patre et spiritu paraclito, sit tibi benedictio, sit gratiarumactio, qui me cibasti …–… qui diligunt nomen tuum, quod est benedictum in secula. Amen. >Expliciunt orationes cancellarii Parrhisiensis Iohannis Gerson ante et post missam dicendę<
    In den einzelnen Gebeten Stücke früherer Autoren, deren Namen jeweils genannt werden: Augustinus, Anselm, Bernhard, Bonaventura, Hugo etc.
  • 104r-105v Orationes tres ante missam dicendae >Beatus Bernardus in suo tractatu de contemplatione dicit, ut cuilibet volenti tractare aut sumere hanc escam nobilissimam hoc contingat cum accedere voluerit quod in hunc modum orare poterit< O dives omnium bonorum dapum superne civitatis opulentissime largitor …–… pane celesti. Amen.
    • >Idem in quodam sermone de gloriosissima domina nostra sic inquit< (in sermone 2. de adventu qui sic incipit Audivimus suadentem etc.). O virgo virga sublimis in quam sublime verticem sanctum erigis usque ad sedentem in throno …–… [104v ] qui est super omnia benedictus in secula. Amen.
    • >Sequitur alia quedam pręcatio ante missam dicenda< Domine Ihesu Christe lumen inextinguibile [105r ] pater totius gratię qui nobis indignis peccatoribus tantam gratiam contulisti ut de tuo corpore …–… comple nunc desiderium meum qui vivis etc.
    Druck des zweiten Stückes: PL 183, 42D-43 exc.
  • 106r-107r Ps. Albertus Magnus: Oratio de eucharistiae sacramento >Oratio Alberti Magni ante missam dicenda< Omnipotens sempiterne deus fili dei unigenite, qui ex nostro et a nobis et propter nos corpus et sanguinem et animam humanam et spiritum assumpsisti …–… omnem suę beatitudinis perfectionem. Qui cum deo patre et spiritu sancto regnas deus super omnia benedictus. Amen.
    Alberti opera ed. P. Jammy. - Lyon 1651, vol. 21d, 140.
  • 107r-114v Basilius Phrisius: Paradoxa excitatoria ad missam celebrandam >Sequuntur excitatoria quędam paradoxa pro frequentatione cęlestis illius mysterii devote iugiter celebranda, ex evangelicis paginis deprompta per Basilium Phrisium. Holocaustum summi sacerdotis Christi quomodo nostrum fiat< Debemus perfecte iusti esse qui perfecte iustorum gloriam expectare iubemur. Sed quam debemus perfectam iustitiam …–… non opus fuerit admonuisse. >Hęc illę scilicet B.P. notabilis doctor<
    Auf 108a(r)-108a(v) längeres Exzerpt: B. Augustinus tractatu 84. super evang. Ioannis plenitudinem dilectionis
  • 115r-116v Desiderius Erasmus Roterodamus: Expostulatio Iesu cum homine suapte culpa pereunte >Expostulatio Iesu cum homine suapte culpa pereunte D. Erasmo R. autore< Cum mihi sint uni bona, quę vel frondea tellus …–… Et patria prohibet ęquitas. >Finis<
    The Poems of Desiderius Erasmus ed. C. Reedijk. - Leiden 1956, 294-296 Nr. 85 (hier nur drei geringfügige Varianten in vv. 30, 61 und 79).
  • 117r-136v Petrus Dorlandus: De pane salutifero vitae >Prefatio fratris Petri Dorlandi ordinis Carthusiensis in librum de pane salutifero< Duo panum esse genera unum materiale, quo reficitur corpus, aliud spirituale …–… quia pretium suum sanguis Christi est, qui in//
    Die untere Hälfte von Bl. 136 mit dem Explicit ist weggerissen. Die Schrift wird erwähnt bei J. A. Fabricius, Bibliotheca Latina 2. - Hamburg 1708, 183.
  • 137r-159v Johannes Gerson: Monotessaron, cap. 136-149 (De passione domini) >Passio domini nostri Iesu Christi ex Monotessaron Ioannis Gerson. Capitulum primum de festo Azimorum appropinquante. Matthęi XXVI, Marci XIIII, Lucę XXII, Ioannis XIII< Appropinquabat autem dies festus azymorum qui dicitur pascha. Erat autem pascha et azyma post biduum. Et factum est cum consummasset Iesus sermones hos omnes …–… signantes lapidem cum custodibus. Amen.
    Joannis Gersonii opera ed. E du Pin 4. - Antwerpen 1706, 183-198.
  • 159v-160v Isaias 53, 1-12 >Ex libro sermonum Ysaię prophetę capitulo LIII< Domine quis credidit auditui nostro …–… et pro transgressoribus rogavit.
  • 160v-173v Basilius Phrisius: Opuscula quaedam theologica
    Zu den einzelnen Opuscula siehe unten:
    • (160v-168v) Basilius Phrisius: Axiomata >Axiomata Basilii Phrisii de praelio innocentis agni cum dracone tartareo< Dignus est agnus [Apoc. 5,12]
      • >Propositio 1< Mitissimum omnium animantium agnus …–… [168r ] >149< Tantum igitur pręlium agni cum dracone quantus [168v ] altrinsecus duorum pręliantium zelus ęstuantissimus pręlium conflare potuit. >Finis<
    • (168v-170r) Basilius Phrisius: Quomodo aspicere debeamus Christum pro nobis crucifixum >Quomodo iugiter aspicere debeamus Christum pro nobis crucifixum et exaltatum a terra, quatenus sic nos ad se trahat et accedat homo ad cor altum< Si exaltatus fuero [Joh. 12,32]. Moses exaltavit serpentem, Iudęi exaltaverunt filium hominis et deus exaltavit illum …–… et omnia eius traxit ad se qui ante descendit ad illam.
    • (170r) Basilius Phrisius: Scala evangelica >Nota scalam hanc evangelicam< In accessu ad deum est: Exordium …–… Heu heu quam pauci sic pertingunt. >Finis<
    • (170v-173r) Basilius Phrisius: De mysterio crucis >De misterio crucis et via ligni vitę de gladio ignito et versatili etc. Prima propositio< Oportet comprehendere cum omnibus sanctis que sit longitudo latitudo sublimitas et profundum, quia oportet sanctos esse …–… >86< Quisque quanto vult vitam et salutem, tanto trahitur. >Finis elogii<
    • (173v) Basilius Phrisius: Quam magna spes hominibus bonę sed infirmę voluntatis >Quam magna spes hominibus bonę sed infirmę voluntatis. Idem Basilius< Non minus liberalis deus ex sese iam natis filiis ad donandum petentibus quam filiis irę …–… Amare autem ad amplexum et gloriam.
  • 173v-182v Desiderius Erasmus Roterodamus: Precatio ad virginis filium Iesum humani generis assertorem >Sequuntur devotę precationes ad deum ac sanctos eius, undecumque ex autenticis scriptis concinnatę. [174r ] Sequitur valde devota et ornata pręcatio ad Iesum dei et virginis Marię filium, humani generis salvatorem piissimum. Erasmi R.< Adoro te prona supplicique mente, generis instaurator humani, dei simul et virginis fili Iesu Christe, qui verum illud es lumen …–… qui summa es bonorum omnium semper adorandus cum patre et spiritu sancto. Amen.
    Erasmi opera ed. J. Clericus 5. - Leiden 1704, 1210-1216.
  • 183r-193v Desiderius Erasmus Roterodamus: Paean virgini matri dicendus compositus in gratiam dominae Veriensis >Sequitur pęan sive laudismus beatissimę semper virgini Marie Christi genitrici dicendus, editus ab Erasmo Roterodamo< Unicum coeli decus, certissimum terre pręsidium …–… ad patriam claritatis eternę, in qua cum filio vivis gloriosa per omnia secula seculorum amen.
    Desiderii Erasmi opera ed. J. Clericus 5. - Leiden 1704, 1227-1234.
  • 194r-202v Desiderius Erasmus Roterodamus: Obsecratio ad virginem matrem Mariam in rebus adversis >Obsecratio ad gloriosam virginem dei genitricem in adversis. E. R.< Vides virgo parens Maria, spes una calamitatum nostrarum, vides quam diris tempestatibus in hoc mortalitatis pelago iactemur …–… in quo gnati tui beato consortio frueris sine fine. Amen.
    Desiderii Erasmi opera ed. J. Clericus 5. - Leiden 1704, 1233-1240.
  • 202v-203v Oratio ad virginem Christotocon >Ad eandem gloriosam virginem Christotocon ex verbis Apuleii concinnata pręcatio ad impetrandam vitę longioris prolongationem< Adsis meis commota precibus o prime naturę parens elementorum omnium domina sęculorum progenies initialis …–… et maximorum regnator Iesus Christus amen.
  • 203v-204r Adam a Sancto Victore: Sequentia in nativitatem beatae Mariae virginis >Ecclesiastica prosa in laudem eiusdem virginis< Salve mater salvatoris vas electum vas honoris vas celestis gratię …–… configura glorię. Amen.
    Chevalier 18051. PL 196, 1502-1504.
  • 204r-206r Prędicatio ex legenda sancti Brunonis >Ex legenda sancti Brunonis prędicatio ad deum optimum maximum et diversis concinne et eleganter compilata< Omnipotens ęterne deus cuius misericordię nec mensuras ponere possumus nec tempora definire, qui omnipotentiam tuam parcendo maxime …–… in unitate eiusdem spiritus sancti deus per omnia secula seculorum amen.
  • 206r-207v Gennadius Patriarcha Constantinopolitanus: Oratio ad deum unum et trinum >Scholarii oratio ad unum et trium personarum deum ę greco in latinum tralata< Deus sancte sanctorum, omnipotens sempiterne fortis deus spirituum et cunctę carnis, cuius a facie tremit cęlum …–… sanctorum angelorum et sanctorum omnium amen.
    Druck (Griechischer Text): Oeuvres complètes de Georges (Gennadios) Scholarios ed. L. Petit etc. 4. - Paris 1935, 350f.
  • 207v-209v Gennadius Patriarcha Constantinopolitanus: Precatio ad dominum nostrum Jesum Christum matutina, meridiana et vespertina >Oratio ad dominum nostrum Iesum Christum matutina meridiana et vespertina e gręco in latino tralata< Here domine Iesu Christe deus vere rex excelse valde sancte valde bone misericors …–… Cum quo in unitate spiritus sancti vivisque et regnas per omnia secula seculorum amen.
    PG 160, 525-527.
  • 209v-211r Ps. Cyprianus Episcopus Cartaginiensis: Oratio ex libro epistularum >Oratio beati Cypriani martyris ex libro epistularum eius< Hagios, hagios, hagios, sancte sanctorum, pater patrum nostrorum, deus Abraham deus Isaac deus Iacob deus apostolorum …–… semper et in omnia sęcula sęculorum. Amen.
    Opera Cypriani ed. Erasmus. - Basel, Johann Froben 1520, 510-511. CSEL 3,3, 144-146.
  • 211r-213v Ps. Cyprianus Episcopus Cartaginiensis: Altera oratio ex libro epistularum >Item oratio eiusdem beati Cypriani episcopi et martyris quam sub die passionis suę dixisse legitur in libro epistolarum seu operum ipsius< Domine sanctę pater hagios deus, hagie et hagie deus meus, quis enim maior te? Tibi gratias et laudem gero deus Abrahę …–… per quem tibi laus honor, virtus, gloria in secula seculorum amen.
    Opera Cypriani ed. Erasmus. - Basel, Johann Froben 1520, 511-513. CSEL 3,3, 146-151.
  • 214r-217v Oratio pro omni statu ecclesiae dicenda >Oratio devotissima pro omni statu ecclesię< Omnipotens sempiterne deus, dominantium domine, ac princeps omnium regum terrę, rex et sacerdos summe Iesu Christe qui sedes super thronum …–… et perduc eas ad lucem et requiem sempiternam. Qui vivis et regnas cum deo patre in unitate spiritus sancti deus per omnia secula seculorum amen.
  • 217v-219v Orationes pro universo orbe in parasceve dicendae secundum ordinem Romanum >Sequentes orationes transsumptę sunt ab orationibus illis solemnibus quibus sancta Romana ecclesia in sacratissima parasceves die deum omnipotentem pro universo orbe precatur, quibus etiam quotidie devotus quisque licite poterit uti< [218r ] Supplices te rogamus omnipotens et misericors deus admittere dignare preces nostras quas tibi offerimus pro ecclesia tua sancta …–… ad laudem et gloriam nominis tui. Per dominum nostrum etc. Amen
  • 220r-222r Orationes ad Brunonem ad horas dicendae pro donis spiritus sancti obtinendis >In divum Brunonem Carthusianę domus architectum patrem et patronum sanctissimum oratio, in qua quod spiritussanctus septemplici suo charismate in eo requietus fuerit commemoratur et quod hec eadem dona sue impetret familię devotius imploratur. Est autem oratio in septem horas canonicas distributa. Oratio previa commendans laudes eiusdem sancti patris< O beatissime Bruno pater inclytissime, te pro tuis meritis proque gloria singulari digne miratur atque laudat omnis ecclesia sanctorum
    • (220v) >Ad matutinas oratio pro obtinendo dono timoris< O domine Iesu Christe interventu sanctissimi patris nostri Brunonis dona nobis ut exemplo ipsius verę principium sapientię concipiamus …–… te duce feliciter pertingere mereamur. Amen. >Versiculus et collecta ut supra<
  • 222v Hieronymus: Oratio >Oratio S. Hieronymi presbyteri< Mane cum surrexero intende ad me domine et guberna omnes actus meos …–… Elevatio manuum mearum domine sacrificium vespertinum. Da mihi domine timorem tuum et amorem et perseverantiam in his usque in finem. Amen.
    PL 101, 1385.
  • 223r-247v Mechthild von Hackeborn: Exercitium religiosi Christiani e libro spiritualis gratiae compilatum >Incipit exercitium pium religiosi Christiani excerptum atque concinnatum ex libro spiritualis [sic] gratię id est revelationum beatę Mechtildis. Cum mane surrexeris< Saluta florens et amans cor dulcissimi redemptoris et amatoris tui Iesu a quo omne bonum …–… ac dulci sopore requiescans in pace. Amen. >Finit exercitium<
    Druck des ursprünglichen Textes: Revelationes Gertrudianae ac Mechtildianae 2. - Poitiers 1877, 1-421; der Anfang (Bl. 223r-224r) ebenda 217-218.
  • 224a(r)-224a(v) Johannes Heynlin de Lapide: Praeparatio et gratiarum actio ad horas dicendae >Pręparatio singulis horis canonicis dicendis premittenda Joannis de Lapide. An[te]< Benedictio et claritas Omnipotens et misericors deus, de cuius munere venit ut tibi a fidelibus tuis digne et laudabiliter serviatur, largire nobis propicius …–… syncero corde servire. Qui in trinitate perfecta vivis et regnas deus per omnia secula seculorum.
    • [224a(v) ] >Gratiarumactio post horas rite persolutas. An[te]< Te decet laus
    • >Oratio< Suscipe quesumus omnipotens et misericors deus meritis ac precibus sanctissimę genitricis filii tui semper virginis Marię sanctorumque omnium nostrę servitutis officium
    • >Denique cuncta bona opera nostra sic offerri deo congruit< Pater ęterne in unione amoris illius quo unicus …–… suscipias in eodem amore spiritum meum. Amen.
  • 247v-253r Rosarium BMV cum particulis de vita Iesu Christi et orationibus >Sequitur rosarium gloriosę virginis Marię contextum quinque nodis aureis ac quinquaginta rosulis spiritalibus articulorum vitę passionis et glorificationis Iesu Christi [248v ] cum annexis petitionibus singulorum Primo dicatur symbolum apostolicum pro fundamine argenteo totius rosarii. Deinde dominica precatio pro nodo aureo post vel ante quemlibet denarium. Tertio salutatio angelica decies recensita cum annexo articulo prout sequitur pro rosulis< Ave maria Iesus Christus qui conceptus in te per spiritum sanctum. Ipse concipiatur in me spiritualiter per timorem et amorem suum. Amen. Ave …–… et ęternę beatitudinis premia devotis parata te largiente consequi mereamur. Per eundem Christum d[ominum] n[ostrum] a[men]. >Finit rosarium<
  • 253r-258v Paulus Diaconus: Homilia 52 >Sequitur Pęan (id est laudismus) virgini matri a divo Bernardo dicatus vel (ut reor) ab Anselmo vel alio quopiam haud indocto patre< Creatoris matrem omnis creatura magnificet, eius gloriosę maiestati inclinent …–… in sempiterna sęcula amen.
    PL 95, 1514-1519.
  • 258v Robertus rex Francorum: Eulogium Gregorii
    In der Handschrift Gregor dem Grossen zugeschrieben. PL 141,945 (Responsorium in nativitate domini, Roberto regi Francorum adscriptum).
  • 258v-261v Orationes ante communionem dicendae
    Zu den einzelnen Orationes siehe unten:
    • (258v-259v) Oratio >Sequentes pręculas ante missam celebraturus dicere potes si lubeat< [259r ] Te clementissime terque sancte pater qui hominem ab initio creasti ut hic paradyso post te frueretur …–… Sed libera nos a malo. Amen.
    • (259v-260r) Oratio pro caelestis verbi pabulo >Oratio pro celestis verbi pabulo< Deus qui non modo hominem a iuventute pascis sed et omne animal vivens, te obsecramus ut esurientes animas nostras …–… et securi salutis reddimur per dominum nostrum Iesum Christum filium tuum qui tecum vivit et regnat in unitate spiritus sancti deus. Per omnia secula seculorum. Amen.
    • (260r-260v) Pro effectu caelestis edulii >Pro effectu celestis edulii< Tuo igitur o domine verbo docti celum et terram potius perire quam verbum tuum firmiter credimus …–… ipsi unum fiant amen.
    • (261r-261v) Oratio post Agnus dei >Cum can[ta]tum fuerit Agnus dei et iamiam accedis communicaturus< Deus qui per eum quo maior inter natos mulierum non surrexit manifestare dignatus es quod filius tuus agnus esset …–… fructum in nobis iugiter sentiamus. Qui tecum vivit et regnat deus in unitate spiritus paracliti. Per omnia secula seculorum amen.
    • (261v) Thomas Aquinatus: Sequentia de corpore Christi, versus 11 >Oratio prosaica ante mensam divi Thomę Aquinatis< Bone pastor panis vere Iesu nostri miserere tu nos pasce …–… fac sanctorum civium. Amen.
      Chevalier 2498. Analecta hymnica 50, 585.
  • 261v-262v Hermannus Contractus: Hymnus in assumptione Mariae >Hymnus prosaicus in laudem almę Christotocos. Ante communionem< Ave pręclara maris stella, in lucem gentium Maria divinitus orta, euge dei porta, que non aperta veritatis lumen …–… ex huius incolatu sęculi autor ad te transire. Amen. >1523<
    Chevalier 2045. Analecta hymnica 50, 313f. Nr. 241.
  • 262v Ps. Augustinus: Oratio ad deum pro recta fide >Oratio sancti Augustini ad deum pro dono rectę et sanę fidei< Obsecro misericordiam tuam, et supplex imploro cunctorum fons et origo bonorum largitor et conservator virtutum deus, adauge mihi …–… Adiuva domine incredulitatem meam. Amen.
  • 263r-264r leer
  • 264v Oratio ad Jesum Christum Salve Iesu Christe rex misericordię, vita dulcedo et spes nostra salve …–… in spiritualibus benedictionibus semper sentiamus. Qui cum patre et spiritu sancto unus deus vivis ac regnas in sęcula sęculorum. Amen.
  • Hinterer Spiegel Kolorierter Holzschnitt mit gedrucktem Text: Messe des heiligen Gregor. Abgebildet bei H. Koegler. - Einzelne Holz- und Metallschnitte des 15. Jahrhunderts aus der Universitätsbibliothek in Basel, in: P. Heitz (Hg.), Einblattdrucke des 15. Jahrhunderts. - Strassburg 1909, Tafel 21.
Origin of the manuscript: Aus der Kartause Basel: a(r) Titel, alte Signatur J xv, Besitz- und Schreibereintrag: Ti. Exercitium spirituale quotidianum. J. xv. Liber Carthusianorum Basileę minoris, scriptus ac undecumque collectus manu ac industria d. Georgii confratris eorundem ac monachi professi
Acquisition of the manuscript: Eigent.: Öffentliche Bibliothek der Universität Basel
Bibliograph. Nachweise
  • Steinmann, Martin. - Ungedruckte Beschreibung (zugänglich im Sonderlesesaal)
  • Koegler, Hans. - Einzelne Holz- und Metallschnitte des fünfzehnten Jahrhunderts aus der Universitätsbibliothek in Basel. - Strassburg, 1909, S. 16 Nr. 21, S. 8 Nr. 2
  • Scarpatetti, Beat Matthias von u.a. - Katalog der datierten Handschriften in der Schweiz ..., Bd.1. - Dietikon; Zürich, 1977, Nr. 278
Literatur
  • Schreiber, W. L. - Handbuch der Holz- und Metallschnitte des 15. Jahrhunderts 3. - Leipzig 1927, 113f. Nr. 1481a
  • Schreiber, W. L. - Handbuch der Holz- und Metallschnitte des 15. Jahrhunderts 5. - Leipzig 1928, 162f. Nr. 2637
  • Bruckner, Albert. - Scriptoria medii aevi Helvetica 10: Schreibschulen der Diözese Konstanz. - Genf, 1964, S. 86f.
  • Scarpatetti, Beat Matthias von. - Art. Heynlin, Johannes, de Lapide. In: Die deutsche Literatur des Mittelalters, Verfasserlexikon, 2. Aufl., Bd. 3. - Berlin; New York, 1981, Sp. 1213-1219, hier Sp. 1216
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