Cologny, Fondation Martin Bodmer, Cod. Bodmer 89
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Pellegrin Elisabeth, Manuscrits latins de la Bodmeriana, Cologny-Genève 1982, pp. 167-172.

Manuscript title: Horatius, Opera (cum glossis).
Date of origin: XIIe siècle.
Second folio: f. 2r: // Sic fratres Helenę
Support: Parch.
Extent: 79 ff. (+ f. 36bis).
Format: 212 x 125 mm., sauf f.78r-79r: 208 x 104-113 mm.
Collation: Cahiers: f. 1r-24v: 3 quaternions; f. 25r-34v: un quinion; f. 35r-37v + 36bis binion; f. 38r-77v: 5 quaternions; f. 78r-79v: 2 ff. isolés?
Page layout: justification: 170 x 60-75 mm. 50 lignes à la page, sauf f. 79v: 2 colonnes, 37 et 24 + 4 lignes à la colonne. Réglure à la pointe sèche aux f. 1r-69r, traces de réglure à la mine de plomb aux f. 70r-79r.
Writing and hands: Ecritures petites et assez régulières, un peu épaisses, encre assez noire, jaunie au début et à la fin du manuscrit, plusieurs mains.
Decoration: Titres rubriqués, sauf f. 38r: titre et initiales des vers rehaussés de rouge; aux f. 1r-7r, 38r et 46r-77r, belles initiales, de formes parfois originales, ornées de filets et dessins ajourés, de fleurons et palmettes, certaines assez grandes, f. 1r: 19 lignes, f. 5r: 22 lignes, etc.; initiales laissées en blanc aux f. 7v, 42v et 44v-45r, f. 8r-43v, initiales à la plume simples, parfois ajourées.
Additions: Gloses marginales abondantes, surtout aux f. 2r-22v, 37r-38v, 56v-79r, aucune glose au f. 1-1v; quelques gloses interlinéaires. En haut du f. 1r table: In isto volumine continentur 4 libri Oracii (XIVᵉ s.).
Binding: Moderne, XIXᵉ s., veau marron clair estampé de plusieurs filets d'or en encadrement, au centre et aux coins de chaque plat fleurons estampés à froid, dos estampé à froid de fleurons et d'un losange.
Contents:
  • f. 1r-79r Horatius: Opera (cum glossis) Les gloses ne sont tirées ni des commentaires du Ps. Acro et de Porphyrio, ni d'aucun des recueils de scholia publiés par H. J. Botschuyver.
    • (f. 1r-31v) Carmina seu Odae >Oratius Flaccus libertino patre natvs (Note: Ces trois mots sont empruntés au début de la Vita Horatii II de Ps. Aero (éd. O. Keller, Pseudacronis Scholia in Horatium vetustiora, I, Teubner, 1902, p. 2) ). carmin[vm] liber primvs.< Mecenas atavis edite regibvs
      • (Od. I, 2) >Prosevitice tetracolo ad divum augustum< (même titre dans H. J. Botschuyver, Scholia in Horatium λφψ codicum Parisinorum latinorum 7972, 7974, 7971, Amsterdam, 1935, p. 7, et Scholia in Horatium… Codicum Paris. lat. 10310 et 7973, III, 1939, p. 10).
      • (gloses), f. 2r, marge droite (en face de I, 3 v. 26): Acron qui super Oracium commentatus est sic allegorizat Medestus [sic] enim, Stelenus [sic] , Porphyrius et Acron super illum commentati sunt sed Acron omnibus perfectius (Note: Cf. la fin de la Vita Horatii II de Ps. Acro, éd. cit., I, p. 3.) dicit enim Prometheum sub typo cuiusdam sapientis accipi
        ligne 20 (I, 4): Soluitur, hec oda dicolos est et distrophos. Nota quod metra quandoque denominantur ab autore ut saphyc[um], glyconium
        marge inférieure: Negocium autem (?) tale est. Sestium alloquitur inuitans eum ad uitam deliciosam a tempore accipiens occasionem quia soluitur hyems contricta (?) gelu et redit uer et amena tempora.
      • (f. 10r) (texte), liv. II: >Carminum II incipit< Motum ex Metello
      • (glose), en marge: Motum hic respirat autor. Si quis (?) ad hunc librum per distinctiones diuiditur in premissis partibus retractatis renouetur memoria ad sequentia. Asinium enim Pollionem hic alloquitur qui bellum quod fuit
      • (f. 15v) (texte): liv. III.
      • (f. 25v) : liv. IV.
      • (f. 31v) Proieniem [sic] Veneris canemus.
    • (f. 31v-37r) Epodon liber titre courant (add.): liber epodon. Ibis Liburnis inter alta nauum [sic]
      • (gloses), marge gauche: >Ibis< huius libri talis est tytulus: Horacii Flacci incipit liber epodon, dicitur autem epodon quasi eppodon id est post odas est
      • (texte), … Plorem artis in te nichil agentis exitum.
    • (f. 37r-37v) Carmen saeculare >Lavs phebi et diane< (en marge, au crayon, d'une main moderne: Carmen Saeculare). Phebe siluarum potensque Diana
      • (gloses), en marge: Incipit carmen seculare. Seculare uero dicitur eo quod seculo completo quod C et X annos continet
      • (texte), … chorus et Diane / Dicere laudes. >Expl[icit] liber epodov [sic] feliciter< .
    • (f. 38r-42v) De arte poetica >Incipit liber de poetica arte< et add. plus récente, marge supérieure: liber poetrie. Humano capiti ceruicem pietor equinam
      • (gloses), en marge: In hoc opere duo sunt circa qua principalis auctoris uersatur intencio unum est docere scilicet que
      • (f. 38v) en marge: … Archilocus enim primo ianbieum metrum adinuenit quando s[cilicet] inuectiuas fecit in quosdam s[cilicet] Licantem (?) et filiam suam Neobolam quos ambos coegit linea (?) se suspendere (6 lignes, cf. v. 79). ensuite gloses éparses.
      • (texte), … Non missura cutem nisi plena cruoris hyrudo. >Q. horacii flacci de arte poetica explicit< .
    • (f. 42v-57v) Epistulae >Incip[it] liber I epistolarvm< [P]rima dicte michi summa dicendae Camena
      • (f. 46r) en marge, argument?: Ad mecenatem. excusat se Hor[atius] erga Mecenatem ad quem promiserat se post .V. dies uenturum dicens etiam se per totum augustum si necesse sit inmorandum. (cf. Ep. I, 7).
      • (f. 53r) [liv. II]. gloses rares jusqu'au f. 56r.
      • (f. 56r) marge droite: obstet quin possint (?) studere et uersus componere (cf. II, 2 V. 71). luct[antur] cum lucta et labore ducunt (cf. II, 2 V. 74).
        • (texte), … Rideat et pulset lasciua decentius ętas.
        • (gloses), en marge, … lasciui id est iuuenes et meretrices lasciuae aetatis. decentius id est iuste uel licentius id est licite.
    • (f. 57v-79r:) Sermones seu Saturae >Incipit liber I Sermonum< Qvi fit Mecenas ut nemo quam sibi sortem … (gloses), en marge, Principalis intencio Horacii in hoc opere per totum obseruata et discurrens est dissuadere et deortari a uiciis
      • (f. 68r) (texte): liv. II. … Canidia afflasset peior serpentibus Affris. (gloses), marge droite, … Peior nocentior Affri serpentes sunt pernitiosiores propter terre illius ariditatem et calorem unde Salustius quorum natura sua accenditur (cf. Sallvstivs, Bellum Iungurthinum, 89 § 5, citation très abrégée).
      • (f. 37v) marge droite (addition, en partie effacée) [De IX Musis]. Clio bona fama uel cogit (?) / Euterpe bene delectans (?) …–… Calliope Serenitas uel bona / (rogné) Vrania Caelestis.
      • (f. 79r) vers le bas, additions de deux mains.
        • 1. de la main du glossateur: (texte): In circumscript[a] pictura, caduca, peremne (?). Visibus (?) inuisum per sensum sensibus offertur (2 vers ?, non identifié).
        • 2. add. du XIVᵉ S. d'une grosse écriture irrégulière, un peu renversée et peu lisible, texte en provençal (?): Mors icte (?) peti mori marid (?) mocte (?) te otrobat (?) / Meior (?) […] alet do uilan ë üta labor en notre / femier …–… aspras son rentas (?) plus que char de Troia que (?) es de mal / condre netre ales mesua uos beser meredort (?) / plus non sofriray q. m. re. t. p. m. m. ceus ac ay / plus bel de te (8 lignes).
      • (f. 79v) additions de deux mains, fin XIIᵉ ou XIIᵉ-XIIIᵉ s.:
        • 1. col I: Caecilius Balbus: De nugis philosophorum (extraits). Pas de titre. Dyogenes cum illi a capite fur sacculum trahere conaretur, tolle, inquit, miser, ut facias utrosque dormire …–… (XLVI, éd. Woelfflin, cit. infra, p. 34). Suivi d'extraits des chapitres X, 2; XXVI, 5; XII, 4; II, 3; XV, 5; XXVII, 5; XXXIII, 1; XXXV, 1; XXXVI.
          ligne 21 : … si dedero et te et pecuniam perdo (XXXVI, fin). Suivi de quelques interpolations:
          ligne 22: Demostenes cum ad laudem (sic pour: «Laidem») Corinthiam iret et ab eo quidam decem talenta denariorum peteret, ait, auertens et discedens, ego penitere tanti non emo (cf. Gellivs, Noctes Atticae, I, 8, 3-6, texte en grande partie abrégé).
          Ligne 25 : quidam cum cuiusdam amici peticionibus resisteret eique (?) indignatus dixisset: qid [sic] ergo mihi opus est tua amicicia si q[uo]d rogo non facis. R[espondens]: im[m]o qid mihi tua si propter te, ait, inhonestus factus sim (non identifié).
          Ligne 29: quidam partanus (sic pour: «spartanus») increpatus a quodam cur in aciem claudus descendisset? R[espondit] pugnare sibi non fugere propositum esse (cf. Valerivs Maximvs, Facta et dicta memorabilia, III, 7, Extr. § 8).
          Lignes 31-34: Scipio, cum in senatu contenderetur de duobus principibus quis in Hispaniam miteretur, ait: neuter mihi placet qia [sic] alter nichil habet, alteri nichil satis est (cf. Valerius Maximus, ouvr. cit., VI, 4, § 2, extrait remanié).
          Lignes 35-37, … Epynandes (sic pour: «Epaminondas») cuidam nobili stulto: gaudeo, inquit, quod ego ex me surrexi, tu ex te cecidisti, generis uterque sumus decus et dedecus ( Caecilius Balbus, ouvr. cit., XXXI, 1, texte abrégé, éd. Woelfflin, p. 30). Ed. E. Woelfflin, Caecilii Balbi, De nugis philosophorum […] , Bâle, 1855 (texte du Codex Monacensis). Plus bas, 4 lignes effacées, illisibles aux rayons ultra-violets.
        • 2. col. 2 (d'une encre pâlie): Hymnus paschalis (ou plus précisément pour le Samedi saint) (Note: Je dois à l'érudition de M. François Dolbeau la copie complète (d'après photographie) de ces vers et leur interprétation). Pas de titre. Texte:

          Festo quid potius (Note: Cf. Horatius, Carmina seu Odae, III, 28, début du v. 1.) laudibus efferat
          Orbis quo dominus omnipotens nece
          Victa carnis habet quod sine semine
          Humanam dedit ob plebem.

          Iudeam sceleris sanguine sordidam
          Postquam facit opus prodigium nephas
          Non linquens dominus caelicat (sic pour:« caelicas ») fulgidus
          Ad manes penetrat dies.

          Linquunt astus (sic pour: « astra ») polum, consequitur deum
          Fulgor stellifer et pro cruce territam
          Naturam uideas ut pariter uelit
          Cum Christo placide pati.

          Mortis posse perit cum superat deus
          Iuris nil retinens pondere subruit
          Nam uirtus domini membra (?) sibi ligans
          Rursus uiuificat ouans.

          Surgit etiam lux et rediit caro
          Maiestate potens, post tumulos nouam
          Ad uitam renouat iam cineres, pios
          Secum uiuere precipit.

          Fulgentem speciem sede restus (?) nigra (?)
          Vt nos omnipotens euehat ad polum
          Orto florigero (sic pour: « florigera ») germina reddidit
          Leti semine mortuo. (inédit ?).


          En bas, à droite, de la même main, strophe sur le retour du printemps. Texte:

          Alternam requiem sumere si placet
          Oramus, repara nos studiis bene (?)
          Veris temporis nos monet ad loca (?)
          Quo pratum uiret et nemus (?)
Origin of the manuscript: française.
Provenance of the manuscript:
  • Au bas du f. 1r, ex-libris très effacé: liber Roberti Del […] lis […] (XIVᵉ ou XVᵉ s.).
  • Sir Thomas Phillipps, n° 24583 de sa collection inscrit sur une étiquette au dos de la reliure et au verso de la première f. de garde.
Acquisition of the manuscript: Par Martin Bodmer en 1948 chez le libraire Robinson, de Londres, sans doute directement.