Einsiedeln, Stiftsbibliothek, Codex 27(1195)
Creative Commons License

Beschreibung für e-codices von P. Dr. Odo Lang OSB, Stiftsbibliothek Einsiedeln, 2013.

Titre du manuscrit: Ascetica
Origine: (Oberitalien, Schweiz?)
Période: 8./9. Jh. (2. Drittel).
Ancienne Cote:
  • VI.3
  • 8. Numero 30. B. V. Einsidlensis
Support: Pergamenthandschrift
Volume: 140 (richtig 143) Blätter.
Format: 155 x 95 mm.
Numérotation des pages: Neuzeitliche (19. Jh. / P. Gall Morel) Foliierung mit Bleistift und Tinte in arabischen Zahlen 1-140 (erg.: a; richtig 143 Bl., übergangen 47, aber doppelt gezählt: 34bis, 115bis, 132bis /ter).
Composition des cahiers: 18 z.T. bezeichnete Lagen (vorwiegend Quaternionen): I (1. Bl. auf VD), 11 IV, III, 5 IV, V-2; die Lagen 4-17 mit römischen Zahlkustoden I-XIII (XV) bezeichnet. Keine Reklamanten.
Etat: Festes, z.T. feines, gut geglättetes Pergament von gelblicher bis brauner Farbe, einzelne Löcher, H porig, HFHF.
Mise en page: Schriftraum: 120/125 x 70 mm. Einrichtung durch Rahmen und Linierung mit Griffel, Zirkellöcher z.T. erhalten. – Einspaltig zu 16-18 Zeilen.
Type d'écritures et copistes: Von mehreren Händen mit hellbrauner bis schwarzer Tinte in teilweise grober, vorkarolingischer Minuskel (mit churrätischem Einfluss) geschrieben.
Décoration:
  • Überschriften in Unziale und Majuskeln.
  • Anfangsbuchstaben als Majuskeln, eine Initiale (1v) I(n).
Ajouts: Federproben auf Bl. 1r. Keine Auszeichnungen und Datierungen.
Reliure: 14. Jh. – 160 x 95 mm. Ledereinband. 2 abgekantete Holzdeckel. Ursprünglich weisses Leder. Rücken mit braunem Leder verstärkt. 2 erhabene Doppelbünde. Oben und unten 2-farbiges, geflochtenes Kapitalband. 1 Leder-Metall-Schliesse von Kante des VD zur Kante des RD. Vorne 1 Bogen Papiervorsatz, das 1. Bl. auf VD (19. Jh.).
Sommaire:
Inhalt der Handschrift:
I. (Bl. 1v-22v) Ascetica.
 1. (Bl. 1v-4r) Revelatio Joannis Apostoli (Offb 21,9-27).
 2. (Bl. 4v-11v) Explicatio orationis dominicae.
 3, (Bl. 11v-16v) Expositio de oratione dominica.
 4. (Bl. 16v-19r) Homilia S. Augustini.
 5. (Bl. 19v-20v) Oratio.
 6. (Bl. 20v-22v) Hymnus de S. Benedicto.
II. (Bl. 23r-24v) Hymnus alphabeticus de Christo.
III. (Bl. 25r-140r) Ascetica.
 1. (Bl. 25r-27v) Expositio orationis dominicae.
 2. (Bl. 27v-32v) Expositio fidei catholicae.
 3. (Bl. 32v-33v) Expositio orationis dominicae.
 4. (Bl. 33v-50r) Interrogatio de articulis fidei.
 5. (Bl. 50r-53v) Liber differentiarum Isidori.
 6. (Bl. 53v-55r) Incipit dicta (ex) singulis doctoribus.
 7. (Bl. 55r-140r) Varia de vitis Patrum.
  • I. Blatt 1v-22v Ascetica
    (1v) >Reuelatio beati apostoli et euangelistæ iohannis.< In diebus illis uenit angelus … // (22v) … Cum quibus sanctis simul et Creator spiritus regnat.
    • 1. (Blatt 1v-4r) Reuelatio Johannis Apostoli
      (1v) >Reuelatio beati apostoli et euangelistæ iohannis.< In diebus illis uenit angelus … // (4r) … nisi qui scripti sunt in libro uitae et agni. Zu bemerken: Der Text enthält Offb 21,9-27.
    • 2. (Blatt 4v-11v) Explicatio orationis dominicae
      (4v) Pater noster qui es in celis sanctificetur nomen tuum … // (11v) … quis contra nos ipsi ergo laus et gloria.
      Zu bemerken: Der Text gibt auszugsweise Ambrosius, De Sacramentis, Lib. V, cap. 4, n. 18-30 wieder (SC 25, 93-97).
    • 3. (Blatt 11v-16v) Expositio de oratione dominica
      (11v) >Incipit expositio de oratione dominici [sic]< Pater noster qui es in caelis. ueritas dicit honora patrem tuum et matrem tuam … // (16v) … adiuuante qui uiuit et regnat deus in saecula saeculorum amen.
    • 4. (Blatt 16v-19r) Homilia sancti Augustini
      (16v) >Omelia domini Augustini de die iudicii.< O fratres karissimi: quam timendus est dies ille … // (19r) … de qua pæna nos pius dominus eripere dignetur, qui uiuit et regnat deus in saecula seculorum.
      Zu bemerken: Augustinus, Aurelius, sermo 251, in append. ed. Migne, V, 2210. – Diese Homilie findet sich auch in der Handschrift Cod. 281(886), 44-47.
    • 5. (Blatt 19v-20v) Oratio
      (19v) Auxiliato mihi trinitas sancta et audi et audi … // (20v) … unus deus uiuis et regnas in sæcula saeculorum.
    • 6. (Blatt 20v-22v) Hymnus de Sancto Benedicto
      (20v) Christo sanctorum decus adque uirtus … // (22v) … Cum quibus sanctis simul et creator spiritus regnat.
      Zu bemerken: Chev. 3004; Morel G., Hymnen, 209.
  • II. Blatt 23r-24v Hymnus alphabeticus de Christo
    (23r) Altᵐus altus agnus aptus ac perfectus … // (24v) O meriamur omnes iusti cum gaudebunt clari˂ᵗᵃ˃ᵗᵉᵐ ubi sicut sol fulgebunt.
    Zu bemerken: Nach G. Meier sind diese beiden Blätter die ältesten in unserer Bibliothek. Sie sind von einer sehr ungeübten Hand des 8. Jahrhunderts geschrieben; vgl. Chev. 22869 mit Verweis auf diese Handschrift; Ed.: Dold A., Ein Hymnus ABECEdarius auf Christus (s. Literatur).
  • III. Blatt 25r-140r Ascetica (25r) >Pater noster qui es in celis.< Christus dixit post resurrectionem suam … // (140r) … melius est non uouere quam post uotum promissa non reddere.
    • 1. (Blatt 25r-27v) [Expositio orationis dominicae]
      (25r) >Pater noster qui es in celis.< Christus dixit post resurrectionem … // (27v) … hoc est ab omni inpugnatione diabolica.
    • 2. (Blatt 27v-32v) Item expositio fidei catholice
      (27v) >Item expositio fidei catholice.< Quicumque uult saluus esse, id est uoce et intellectu … // (32v) … saluus esse non poterit.
      Zu bemerken: Es handelt sich um eine Auslegung des sogenannten Symbolums Quicumque (des Athanasius).
    • 3. (Blatt 32v-33v) [Expositio orationis dominicae]
      (32v) >Pater noster.< Quia ipse nos fecit et nos ut fratres diligere debemus … // (33v) … Id est a diabulo uel de inferno.
    • 4. (Blatt 33v-50r) Interrogatio [de articulis fidei]
      (33v) >Interrogatio.< Quomodo credis in deum … // (50r) … et natum et renatum non est animalia.
      Zu bemerken: Auf Bl. 49r und 49v finden sich einige Worte in Geheimschrift, d.h. die Volkale sind durchverschieden angeordnete Punkte ersetzt.
    • 5. (Blatt 50r-53v) Liber differentiarum Isidori Iunioris
      (50r) >Incipit liber defferentiarum isidori iunioris splanensis episcopi.< Inter deum et dominum ita quidam … // (53v) … quia primo genitur dominus quia unigenitus. Zu bemerken: Isidor von Sevilla, Libri originum, lib. II, capp. 1-15 (PL 83, 69-72).
    • 6. (Blatt 53v-55r) Incipit dicta [ex] singulis doctoribus
      (53v) >Incipit dicta singulis doctoribus; inprimis de caritate.< Dominus dicit in euangelio maiorem caritatem nemo habet … // (55r) … in quibus perfecta fuerit caritas Christi.
    • 7. (Blatt 55r-140r) [Varia de vitis patrum]
      (55r) >Sancti Hieronimi presbiteris et sancti Augustini episcopi.< Non queras gloria et non dolebis cum gloriosus fueris. beati qui habent oculos spiritales … // (140r) … quia melius est non uouere quam post uotum promissa non reddere.
      Zu bemerken: Es handelt sich um eine Textsammlung folgender Autoren: 1. (55r) Hieronymus und Augustinus; 2. (73r) Caesarius; 3. (73v) Ephräm. – 4. (80r) De elemosinis et de paupertate; 5. (82v) Augustinus; 6. (84v) Gregorius und Julianus; 7. (88r) Augustinus De sanitate animae; 8. (92v) De monachorum cupiditate; 9. (97r) Verba abusiua; 10. (97v) Item de elemosinis et reliquis uirtutibus; 11. (104r) Salvani [Salviani]; 12. (104v) Augustinus; 13. (107r) Augustinus und Isidorus; 14. (110r) De indumentis uestimentorum; 15. (111v) Basilius; 16. (119v) [Kolumban] De misera uita et de corpore et anima; 17. (121r) De initium [sic] quadragesime; 18. (123v) De XV gradus quomodo alta celorum concente uelet; 19. (125v) Augustinus und Eligius; 20. (128v) Augustinus; 21. (130v) Benedicti regula [sic], cap. 4; 22. (133v) De ebrietate; 23. (134r) De decimas; 24. (135r) Augustinus; 25. (138v) De timore domini.
      Nach G. Meier sind solche Textsammlungen im 8. Jh. häufig.
Origine du manuscrit: (Oberitalien, Schweiz?)
Provenance du manuscrit: Herkunft unbekannt.
Acquisition du manuscrit: Besitzervermerke: 2 Einsiedler Bibliotheksvermerke: (1r) VI.3 / 8. Numero 30. B. V. Einsidlensis.
Bibliographie:
  • Augustinushandschriften, 76f.;
  • Bischoff, Panorama, 244, 251138;
  • Bischoff B., Frühkarolingische Handschriften und ihre Heimat (Scr. 22, 1968, 306-314);
  • Bischoff, Katalog, 236;
  • Bruckner, Scriptoria V, 19;
  • Codices Latini Antiquiores (CLA). A Palaeographical Guide to Latin Manuscripts Prior to the Ninth Century, ed. E. A. Lowe, 11 tom., Oxford 1934-1966, bes. VII, 1956, Nr. 827;
  • Dold A., Ein Hymnus ABECEdarius auf Christus aus Codex 27(1195). Mit einem Wort der Einführung von Erzabt Benedikt Reetz (TAB I/51, Beuron 1959);
  • Gamber K., Codices Liturgici Latini Antiquiores. Secunda editio aucta (SFS 1, Fribourg 1968);
  • Haring N., Commentaries in the Pseudo-Athanasian Creed (Medieval Studies 34, 1972, 208-252);
  • Hennig J., Sacramentaries of the Old Irish Church (IER 5. S. 96, 1961, 23-28);
  • Lang, 1050 Jahre, 14;
  • Meier, Catalogus, 18s.;
  • Morel, Geschichte, 7, 11;
  • Nortier M., Les sources de l’histoire de Jumièges à la Bibliothèque nationale (Jumièges, Congrès scientifique du XIIIe centenaire I, Rouen 1955, 379-395);
  • Rochais H.-M., Les manuscrits du „Liber scintillarum“ (Scr. 4, 1950, 294-309, bes. 298);
  • Salmon P., Livrets de prières de l’époque carolingienne (RBen 86, 1976, 218-234);
  • Stegmüller, Repertorium biblicum VI, 242f. (Nr. 9130-9136);
  • Thiel M., Grundlagen und Gestalt der Hebräischkenntnisse des frühen Mittelalters (StMed 10, 1969, no 3, 3-212).